HANDELSHUUR - OVERLIJDEN VERHUURDER

dewilde
Topic Starter

HANDELSHUUR - OVERLIJDEN VERHUURDER

#1 , 12 sep 2016 17:24

Goedemiddag.

Mijn handelshuurovereenkomst is geregistreerd.
De verhuurders, een ouder getrouwd koppel, staan beide als verhuurder op de overeenkomst.
De overeenkomst voorziet geen clausule wat er gebeurt bij overlijden.
De mogelijkheid tot opzeg door de verhuurder voor de driejaarlijkse vervaldag is niet voorzien in de overeenkomst.

Met opzoeking vind ik dat het overlijden van de verhuurder(s) niet de ontbinding van de overeenkomst teweeg brengt. De erfgenamen nemen dus de rechten en plichten van de verhuurder(s) over?

Wel lees ik dat de overeenkomst een afwijkende clausule KAN hebben die kan bepalen dat het contract "ten persoonlijke titel van de huurder" werd aangegaan en in dat geval het contract automatisch eindigt? ik begrijp echter niet goed wat dit betekent; "ten persoonlijke titel..." en kan dus moeilijk bepalen OF dit in de overeenkomst staat... (voel mij wat dom nu)

De overeenkomst bevat wel een clausule "vervreemding" die het mogelijk maakt voor de nieuwe verhuurder mij een opzeg te betekenen binnen 3 maanden na het verkrijgen van het pand wanneer het gehuurde goed gedeeltelijk wordt verkocht of geschonken of op enige andere wijze vervreemd onder "bijzondere titel". (mits goede reden art.16 1°,2°,3° of 4°)
Deze clausule is niet van toepassing bij overlijden van de verhuurder, enkel bij verkoop of schenking van het pand door huidige verhuurder? of zie ik dat verkeerd en kan de erfgenaam als "nieuwe huurder" wel gebruik maken van deze mogelijkheid?

Ik zou graag mijn handelshuurovereenkomst volledig begrijpen zodat ik de risico's ook juist kan inschatten.
Specifiek op wat mij te wachten staat bij overlijden gezien de oudere leeftijd van de verhuurder.

Alvast bedankt voor jullie input.

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 12 sep 2016 21:04

Voor u veranderd er niets bij verkoop of overlijden eigenaar.

Wat lees voer.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

http://www.rechtswijzer.be/ondernemingen/handelshuur
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Terug naar “Huren”