Conflict met fiscus ivm 30% belastingaftrek voor dakisolatie

DeNeric
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Conflict met fiscus ivm 30% belastingaftrek voor dakisolatie

#1 , 01 sep 2016 22:58

Overal wordt grote reclame gemaakt door dakwerkbedrijven dat je 30% van je investering kan inbrengen in de belastingaangifte als je je dak laat isoleren. Door deze premies zou je wel een idioot moeten zijn om je isolatie zelf te willen plaatsen.

In 2015 liet ik mijn dak daarom vernieuwen en betaalde € 9.150,88 excl. 6% BTW voor 54 m² oppervlakte. Op de factuur staat niets gespecificeerd over de verdeling van de kosten voor de gebruikte materialen en de werkuren.
Wel ontving ik een "Verklaring belastingvoordeel" voor een bedrag van € 1.387,88 excl. 6% BTW.
Omgerekend is dat € 26,69 per m². Er werden PUR platen gebruikt met een dikte van 10 cm met een R waarde van 3,57.
Dat lijken me dan bijzonder goedkope platen, gezien daarin de uren van de plaatsing en alle materiaal zoals bussen PUR schuim voor de afwerking inbegrepen zijn !

De fiscus berekent dit nu als:
1.387,88 euro (basisbedrag isolatie volgens attest)
+ 83,28 euro (6 % btw hierop)
= 1 471,16 euro (totaal bedrag kosten dakisolatie)
30 % hierop = 441,35 euro (bedrag in te vullen bij code 3317 pb AJ 2016)

Dus ik krijg als formidabele premie van onze Vlaamse Overheid voor dakisolatie van 441,35 euro op 9.700 euro die wel van mijn bankrekening zijn gegaan.

Wie kan me adviseren in deze zaak, want ik word er zo langzamerhand ziek van.
Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 01 sep 2016 23:31

Een fiscaal advocaat.

Maar, wat staat er exact op dat attest?

Billybob
Berichten: 124

#3 , 02 sep 2016 09:31

Het is het factuurbedrag (en dan enkel het gedeelte dakisolatie) + btw x 30%. Dit bedrag moet ingevuld worden en vanaf dat bedrag wordt de berekening gemaakt.

Ik zie niet goed het conflict. En ik zie ook niet goed hoe men hiervan ziek kan worden. Misschien u lastig maken op de mensen die u 30% beloven ? In plaats van op de belastingen.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 02 sep 2016 10:10

Die berekening klopt niet, of u factuur is verkeerd opgemaakt.

http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... akisolatie
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Billybob
Berichten: 124

#5 , 02 sep 2016 10:23

Gedeelte dakisolatie (btw in) en zelf te beperken tot 30 % = code 3317

Indien de dakisolatie 1.471,16 € is en 30 % hiervan is 441,35, dan is het wel juist.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 02 sep 2016 15:28

Ik denk dat men te gemakkelijk verwacht dat alle kosten recht geven op belastingaftrek. Er is duidelijk vermeld dat enkel uitgaven die betrekking hebben op de levering en plaatsing van de dakisolatie in aanmerking komen voor belastingvermindering. Uitgaven voor andere materialen en werken aan het dak zoals (levering en plaatsing van) dakpannen, roofing , zink ,.... worden niet aanvaard voor de belastingvermindering.

De aannemer moet daarom zeer goed aanduiden op de factuur welke materialen en werkuren betrekking hebben op de isolatie. Of beter, er een aparte factuur voor maken.
Heeft u uw premie van Eandis aangevraagd voor die isolatie? Die is ook niet te versmaden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”