Persoonlijne lening bij aankoop woning.

Lode12
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

Persoonlijne lening bij aankoop woning.

#1 , 12 aug 2016 11:31

Hallo,

Wij doen onze aankoop van woning met behulp van de immotheker.
Nu daarlangs hadden we al eens gaan horen bij Argenta om vergelijkingen te kunnen maken.
Blijkbaar volgens argenta is het zo dat wanneer je een persoonlijke lening al hebt afgesloten voor een voorschot,
je dan ook verplicht bent bij wet om bij deze ook de gewone lening af te sluiten.
De persoonlijke lening is wel een spicifiek voor een voorschot.

Klopt dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 aug 2016 11:56

Je bedoelt dus als je bij bank A een persoonlijke lening afsluit om het voorschot te betalen, je dan ook verplicht bent om bij bank A uw hypothecaire lening af te sluiten? Daar heb ik nog nooit van gehoord, eerlijk gezegd. Zou me ook wat verbazen, eigenlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 12 aug 2016 11:59

Kan ook de voorwaarden zijn die de bank gesteld heeft, wij geven u een persoonlijke lening aan die voorwaarden, als je ook u woonlening bij ons neemt.

Maar er een verplichting van maken is onwettig.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 12 aug 2016 13:14

Argenta zei ook eens dat op oude spaarboekjes, oude wettelijke regels van toepassing zijn. Daarop antwoordde ik, dat dus op een spaarrekening van 1929 de wettelijke regels van 1929 van toepassing zijn, waarop men mij volmondig "ja" antwoordde. Vervolgens heb ik alle rekeningen afgesloten en ben ik er niet meer geweest..

M.a.w. het lijkt me onwaarschijnlijk, tenzij dat effectief een voorwaarde was voor het bekomen van het voorschot.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 aug 2016 13:50

Argenta zei ook eens dat op oude spaarboekjes, oude wettelijke regels van toepassing zijn.
Kreeg je daar dan ook nog de rentevoeten van op het moment dat de spaarrekening geopend is? :wink:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 12 aug 2016 15:04

Argenta zei ook eens dat op oude spaarboekjes, oude wettelijke regels van toepassing zijn.
Kreeg je daar dan ook nog de rentevoeten van op het moment dat de spaarrekening geopend is? :wink:
If only. :-)

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#7 , 13 aug 2016 00:30

Een persoonlijke lening voor betaling voorschot is op zich al een heel slecht idee. Normaliter betaalt u dat zelf. Indien niet kan u best een tijdelijk krediet nemen (soort particulier kaskrediet) dat u bij ondertekening kredietakte terugbetaald door deeltje van het woonkrediet.
Praktisch : stel woning kost 200.000 €. U betaalt voorschot 20.000 € door middel van tijdelijk krediet. Paar weken/maanden later wordt akte woonkrediet ad 200.000 € geteked waarvan 180.000 naar verkoper gaat (saldo) en 20.000 gebruikt wordt om tijdelijk krediet af te sluiten. U betaalt dan intrest voor een paar weken, terwijl u anders én maandlst woonkrediet én maandlast lening op afbetaling tegelijk betaalt.
En uiteraard : als die bank of immotheker u zo een slecht voorstel doet is het evident dat ze niet enkel het niet zakelijk gewaarborgde lening op afbetaling wil, maar ook het woonkrediet waardoor ze een alle sommen hypotheek heeft.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#8 , 19 aug 2016 08:54

Een persoonlijke lening voor betaling voorschot is op zich al een heel slecht idee. Normaliter betaalt u dat zelf. Indien niet kan u best een tijdelijk krediet nemen (soort particulier kaskrediet) dat u bij ondertekening kredietakte terugbetaald door deeltje van het woonkrediet.
Praktisch : stel woning kost 200.000 €. U betaalt voorschot 20.000 € door middel van tijdelijk krediet. Paar weken/maanden later wordt akte woonkrediet ad 200.000 € geteked waarvan 180.000 naar verkoper gaat (saldo) en 20.000 gebruikt wordt om tijdelijk krediet af te sluiten. U betaalt dan intrest voor een paar weken, terwijl u anders én maandlst woonkrediet én maandlast lening op afbetaling tegelijk betaalt.
En uiteraard : als die bank of immotheker u zo een slecht voorstel doet is het evident dat ze niet enkel het niet zakelijk gewaarborgde lening op afbetaling wil, maar ook het woonkrediet waardoor ze een alle sommen hypotheek heeft.
Niet als je overeenkomt met de verkoper om het voorschotbedrag even hoog te houden als de notariskosten en de betaling van de registratierechten.

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#9 , 20 aug 2016 12:56

Blaatpraat

Voorschotbedrag is bedrag ten gunste verkoper. Dat heeft geen uitstaans met notariskosten en registratierechten want daar heeft verkoper niets van. En in praktijk is er dan dus geen sprake van een voorschot (wat perfect kan) en dient er geen bedrag op voorhand betaald te worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”