Mankementen appartement

louiza
Topic Starter

Mankementen appartement

#1 , 11 aug 2016 22:32

Halloo allemaal

Ik en mijn gezin wonen nu iets meer als 2 maanden in een appartement ...1 jaar contract.
Alles leek in eerste instantie in orde ,maar niks blijkt minder waar.
Verwarming lijkt te gaan via een oude mazout ketel ,we hebben die 1 week gebruikt en daarna was ie leeg
We hebben de verhuurder gevraagd hoe het komt dat er geen warm water is ,aangezien hij ons niet voor contract tekenen heeft gemeld dat er een mazoutketel is ....ik heb huurcontract doorgenomen en er staat indd dat de kosten voor mazoutketel etc alles voor huurder is :?
Geen probleem wij willen die ketel best vullen maar hebben liever dat er een boiler geplaatst word .
Met moeite besproken met verhuurder want die is nooit te bekennen en liegt alleen maar en komt zijn afspraken niet na .
Nu 2 maanden later zijn we nog geen stap verder.....dus ik geef maar toe om die mazoutketel te vullen voor 1 jaar.
Nou komt er vandaag een erkende techniekus om die mazoutketel te keuren en wat blijkt er zit een deuk in en lekt en is vochtig van achter ,en die deuk zou bij het
opvullen van mazout nog kunnen uit gaan rekken ,maw zeer gevaarlijk en ongeschikt om te gebruiken.
Ik bel de verhuurder hierover binnen no time is hij hier en schreeuwt en bleert tegen de man dat de mazout ketel wel in ordeis en dreigt hem niet te gaan betalen en weg is die technikus

Ben het helemaal zat zit hier 2 maanden met kinderen zonder warm water?!
En het intreseert de verhuurder niks ,hij wilt ons nu eruit hebben omdat het te heet onder zijn voeten word..
Wat zijn de mogelijkheden ?
Kan ik verhuurder dwingen om zo,n boiler te plaatsen?
Life is a journey enjoy the ride.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 11 aug 2016 23:03

Je kan de verhuurder niet dwingen om een boiler te plaatsen.

Hij moet enkel de mazouttank laten herstellen. Staat de deuk in de mazouttank beschreven in de plaatsbeschrijving?

louiza
Topic Starter

#3 , 11 aug 2016 23:11

Bedankt voor je snelle reactie

Wat als mazouttank niet hersteld kan worden ? Want het is zo,n oude ketel ...en ik kan hier niet nog lang zonder warm water zitten.

We hebben geen plaatsbeschrijving gekregen,we zitten nu pas 2 maanden en half maand in appartement.

Reclame

louiza
Topic Starter

#4 , 11 aug 2016 23:22

Overigens is dat niet het enigste wat mankeert in de appartement
Ook 3 van de 4 kookpitten doen het niet en zijn vast verroest.
Afspoelbak zit helemaal beneden kan nog geen pan wassen daar.
Keukenafzuigkap helemaal vies en doet het niet.
Keukenraam en deur oud en versleten ,keukenraam kapot.
Keuken lekt als het te hard regent .
In de slaapkamer mis ik een tegel en staan er 2 pijpen bloot .
Als je de douche in gaat om je voeten te wassen of dergelijke staat het water gelijk tot aan de deur ...ik moet m de 2 dagen 2 handdoeken neerzetten zodat het water niet overloopt .
Lichten gaan moeilijk aan en uit ...als ik erop druk moet ik dat een paar keer doen en kracht op zetten.
Deuren gaan niet normaal open en dicht omdat ze teveel op de grond tegen de tegels aanschuuren.(oude deuren overigens)
Overal in huis kabels langs de muren die geen nut hebben ,zoals tv kastje van telenet van oude huurders wat niet is weg gehaald.
kachels die verroest zijn en het zoiezo niet doen en nog meer.

louiza
Topic Starter

#5 , 12 aug 2016 01:02

Ps De technicus heeft ook gezegd dat hij geen gebruik meer zou maken van die mazouttank.

JPV

#6 , 12 aug 2016 07:30

heb je iets op papier van die technicus?

De meeste andere zaken zijn zaken die wettelijk niet verplicht te herstellen zijn. Ze zijn héél ergerlijk, maar u hebt de woning gehuurd in de staat waarin deze zich bevond. U stuurt best wel een aangetekende zending ivm deze gebreken om te vermijden dat men dit later tegen u zou gebruiken als gebrekkig onderhoud door de huurder.

Voor ketel (indien niks op papier), keuken en kachels (indien met gas) best wel eens iemand laten komen.

sloeberken

#7 , 12 aug 2016 09:17

Even dreigen tegen de verhuurder als er niet snel een oplossing komt, dat je een inspectie van de gemeente zal aanvragen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV

#8 , 12 aug 2016 09:45

Even dreigen tegen de verhuurder als er niet snel een oplossing komt, dat je een inspectie van de gemeente zal aanvragen.
zou de gemeente hier veel kunnen tegen doen? de woonkwaliteit lijkt me héél laag, maar slepende deuren of een fornuis dat slecht werkt zijn niet echt gebreken tegen de wooncode, lijkt me.

Het feit dat er geen plaatsbeschrijving is maakt de kans wel groter dat het contract ook niet geregistreerd zal zijn en dat de OP vlug weg zal kunnen. Dat lijkt me bij zo'n woning de beste oplossing.

sloeberken

#9 , 12 aug 2016 10:04

lekkende mazoutketel zou eens veel geld kunnen kosten voor de verhuurder.
Een huurcontract korte duur kan je niet opzeggen als het niet geregistreerd is.
Overigens is dat niet het enigste wat mankeert in de appartement
Ook 3 van de 4 kookpitten doen het niet en zijn vast verroest.
Afspoelbak zit helemaal beneden kan nog geen pan wassen daar.
Keukenafzuigkap helemaal vies en doet het niet.
Keukenraam en deur oud en versleten ,keukenraam kapot.
Keuken lekt als het te hard regent .
In de slaapkamer mis ik een tegel en staan er 2 pijpen bloot .
Als je de douche in gaat om je voeten te wassen of dergelijke staat het water gelijk tot aan de deur ...ik moet m de 2 dagen 2 handdoeken neerzetten zodat het water niet overloopt .
Lichten gaan moeilijk aan en uit ...als ik erop druk moet ik dat een paar keer doen en kracht op zetten.
Deuren gaan niet normaal open en dicht omdat ze teveel op de grond tegen de tegels aanschuuren.(oude deuren overigens)
Overal in huis kabels langs de muren die geen nut hebben ,zoals tv kastje van telenet van oude huurders wat niet is weg gehaald.
kachels die verroest zijn en het zoiezo niet doen en nog meer.
Denk dat we snel aan enkele tientallen strafpunten zullen zitten. Voor je een woning te huur stelt moet ze voldoen aan de Vlaamse wooncode.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV

#10 , 12 aug 2016 11:12

oops, niet gezien dat het een contract van 1 jaar was.

louiza
Topic Starter

#11 , 12 aug 2016 13:51

heb je iets op papier van die technicus?

De meeste andere zaken zijn zaken die wettelijk niet verplicht te herstellen zijn. Ze zijn héél ergerlijk, maar u hebt de woning gehuurd in de staat waarin deze zich bevond. U stuurt best wel een aangetekende zending ivm deze gebreken om te vermijden dat men dit later tegen u zou gebruiken als gebrekkig onderhoud door de huurder.

Voor ketel (indien niks op papier), keuken en kachels (indien met gas) best wel eens iemand laten komen.
Hij wilde dat attest voor mij uitschrijven dat de mazouttank niet in orde is ,maar de verhuurder begon te schreeuwen en hem te intimideren en hij is toen weggegaan ,heb de erkende technicus sms verstuurd en de situatie uitgelegd maar heeft er niet op gereageerd.

louiza
Topic Starter

#12 , 14 aug 2016 18:48

Vraag misschien iemand kan antwoorden aub

Ik wil de verhuurder een aangetekende brief sturen om hem de mazouttank in orde te laten brengen of boiler te plaatsen ....

Weet iemand of ik dit het best via een huurdersbond moet doen of zou ik het ook zelf kunnen doen?

mava105
Juridisch actief: Nee

#13 , 14 aug 2016 19:58

Huurdersbond is zonder van het lidgeld. Weggesmeten centen. Maken veel fouten. Is het nu werkelijk zo moeilijk om een gewone aangetekende brief te schrijven? Leert men dat niet meer op school?

Wouter VH
Juridisch actief: Nee

#14 , 15 aug 2016 15:59

Huurdersbond is zonder van het lidgeld. Weggesmeten centen. Maken veel fouten. Is het nu werkelijk zo moeilijk om een gewone aangetekende brief te schrijven? Leert men dat niet meer op school?
Aangezien ik dit zelf maximum 1 keer heb 'geleerd', durf ik zeggen van niet ;)

Blaatpraat

#15 , 18 aug 2016 11:56

In het middelbaar: soms.
Ik heb het alvast niet gezien in het curriculum van gelijk welke ASO school ik tegengekomen ben.
In TSO: redelijk vaak, in BSO ook nog niet veel tegengekomen.

Verdere studies: je krijgt het niet als opleiding, maar je leert het wel gaanderweg als je papers en dergelijke moet opstellen.
Al geef ik toe dat ik meer had aan de specifieke lessen omtrent brieven opstellen in het middelbaar (ja, dit was een vak apart) dan ik hieraan had zowel in de hoge school als in de unief.

Kortweg: kans is klein dat men dit dus nog kent tegenwoordig.

Terug naar “Huren”