samenlevend scheidend, hoedenrecht

2busypapa
Topic Starter

samenlevend scheidend, hoedenrecht

#1 , 19 dec 2007 00:37

.......

Ik ben de trotse vader van een 1 jarige zoon. verwekt uit liefde tussen mij en mijn vriendin. we zijn een jaar of vier samen maar ik vrees dat het daarbij zal blijven. Ik wil dit absoluut niet maar zij is zeker dat ze wil vertrekken en dat daar niets meer aan te doen is. Tot de dag dat ze echt de deur uitstapt zal ik er alles aan doen dit te voorkomen, maar ik vrees dat mijn inspanningen aan de late kant zijn. In mijn ogen zijn er geen brokken gemaakt die niet meer gelijmd kunnen worden maar misschien ken ik niet alle brokken en kan ik me dus maar better met pijn in het hart voorbereiden.

Ik kom zelf uit een gescheiden gezin en wil dit mijn kind niet aandoen, Ik voel intense liefde voor hem en heb moeite hem een dag te missen. We zijn oorspronkelijk afkomstig uit 2 uithoeken van het land, en ook al belooft ze me plechtig in de buurt te blijven wonen en onze zoon hier zijn jeugd laten door te brengen, vrees ik dat ze op een dag terug zal gaan naar haar roots en ik zo mijn zoon ga verliezen. Om dit te voorkomen denk ik dat het hoedenrecht op mijn naam moet komen en zij bezoek recht moet hebben, maar ik heb van zo'n zaken geen kaas gegeten en vind ook niet direct een passende uitleg op dit forum. Ik heb dit in elk geval al aan boord gelegd en ze blijkt hiermee akkoord te gaan ookal vertrouw ik haar woord niet meer. kan iemand mij zeggen wat mij te wachten staat en wat ik best kan doen.

alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar

#2 , 19 dec 2007 12:04

De termen hoederecht en bezoekrecht bestaan sinds 1995 niet meer.

Sinds 1995 is de hoofdregel dat ouders samen het ouderlijk gezag uitoefenen over hun kind en dit zowel tijdens de periode dat ze samen wonen als de periode waarin ze apart wonen. Het gezamelijk ouderlijk gezag houdt in dat de ouders samen de belangrijke beslissingen over hun kind nemen (bv. schoolkeuze, medische beslissingen, ...) en dus voorafgaand met elkaar overleggen. In uitzonderlijke situaties wordt er exclusief ouderlijk gezag toegekend door de rechter, dwz 1 ouder neemt alle belangrijke beslissingen. De rechter dient deze beslissing te motiveren.

De gezagsregeling staat los van de verblijfsregeling. Als ouders apart wonen dienen zij te beslissen waar hun kind wanneer verblijft. De beste regeling voor het kind is die regeling waar beide ouders akkoord mee gaan. Er zijn hierin veel mogelijkheden variërend van gelijkmatig verdeeld verblijf tot meer verblijven bij de één dan bij de andere ouder.
Als ouders het niet eens worden met elkaar over de verblijfsregeling, kan men zich wenden tot de jeugdrechter die dan een beslissing neemt in plaats van de ouders.

Daarnaast dienen ouders af te spreken wie wat betaalt met welk geld.

Goede afspraken zijn afspraken waarbij men beiden volledig geïnformeerd is en op basis van deze informatie tot afspraken komt die door beiden als OK ervaren worden. Om dergelijke afspraken tot stand te laten komen, kan men de hulp inschakelen van een bemiddelaar in familiezaken. Deze onafhankelijke derde helpt ouders om gepaste afspraken te maken die niet alleen met de huidige situatie rekening houden maar ook met eventuele veranderingen in de toekomst (zoals bv. de verhuis van een ouder naar de andere kant van het land).

Bemiddelaars zijn te vinden via www.juridat.be/bemiddeling
Meer informatie omtrent bemiddeling is te vinden op www.bemiddelingvzw.be

2busypapa
Topic Starter

#3 , 19 dec 2007 18:58

bedankt voor je snelle reactie. Helpt me al een stuk verder

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”