Factuur later afleveren?

Bauxiet
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Factuur later afleveren?

#1 , 10 aug 2016 10:20

Dag allemaal,

Ik heb een klant gehad die enkele dagen nadien (4 dagen later) pas een factuur vroeg. Of zelfs stel dat ik door één of andere omstandigheid geen factuur kon maken op het moment van het afleveren van het product. Kan de klant mij iets maken aangezien ik pas later het factuur in orde gebracht heb? Of mag ik 4 dagen later pas een factuur maken?

Ik vond dit alvast op internet:
De factuur moet worden uitgereikt uiterlijk de vijftiende kalenderdag van de maand volgend op de maand waarin de BTW opeisbaar is geworden over het geheel of een deel van de prijs (BTW KB nr. 1). Levert u dus bv. op 29 januari 2013 goederen aan uw klant, dan heeft u tijd tot 15 februari 2013 om uw factuur uit te reiken. De BTW wordt opeisbaar op het ogenblik dat de goederen geleverd worden of de dienst is voltooid (wordt de prijs of een deel ervan vóór deze tijdstippen ontvangen, dan wordt de BTW opeisbaar over het ontvangen bedrag).
Maar ik vraag het liever nog eens extra na zodat ik zeker ben.
Heel erg bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 10 aug 2016 10:29

Klopt gedeeltelijk niet meer, ze hebben de facturatieregels weer eens veranderd per 01/01/2016. De btw (binnen België) wordt opeisbaar op het moment dat de tijdige factuur wordt afgeleverd.

Vier dagen later is dus geen probleem, zie wel dat je de leverdatum duidelijk vermeld op de factuur.

Bauxiet
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 aug 2016 11:48

Dag Leen,

Dus op 6/8/16 is iemand langs geweest, betaald mij €100.
Op 10/8/16 vraagt ze een factuur, dan mag ik volgens de wet het factuur afleveren op bijvoorbeeld: 12/8/16?

Wat moet ik zeker vermelden als ik dit doe? De datum dat ze betaald heeft of dat ik het product afgeleverd heb?

Alvast bedankt!

Reclame

LeenW

#4 , 10 aug 2016 14:11

De leveringsdatum bij facturen. Bij kassaverkoop aan particulieren waar geen factuur voor nodig is, is het de datum van betaling die telt.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”