Bijbetaling schrijfgeld

Basstic
Topic Starter

Bijbetaling schrijfgeld

#1 , 18 dec 2007 18:22

In september heb ik een huis gekocht.
We konden genieten van laag schrijfgeld omdat het onze 1ste eigendom was.
Ikzelf heb de naakte eigendom en mijn moeder heeft het vruchtgebruik.
Na 2 maanden krijgen we ineens een brief van de notaris waarin ons wordt verzocht dringend 5000 euro schrijfgeld bij te storten omdat we ineens geen recht meer zouden hebben op klein schrijfgeld....Kan dit zomaar ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 18 dec 2007 19:25

Volgens de brochure van het Vlaams gewest is het verlaagde registratierecht van toepassing voor de volle of blote eigendom , niet voor het vruchtgebruik. Waarschijnlijk is deze opleg dus bedoeld voor het deel van uw moeder , want zij koopt het vruchtgebruik. Vraag info bij de notaris , die had dat ten andere moeten weten.
Ik hoop dat U , wanneer uw moeder komt te overlijden , kan bewijzen dat Uzelf en dan nog met eigen middelen , eventueel een lening , de blote eigendom hebt betaald. Als U dat niet kan op dat ogenblik , is de kans toch aanwezig dat de Registratie beroep doet op art. 9 van het Wetboek Successierechten om U successierechten te doen betalen.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Kopen”