vrijwillergerswerk

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

vrijwillergerswerk

#1 , 31 jul 2016 08:48

Als een werkloze die de toelating vraagt om vrijwilligers werk te doen in een vzw of coöperatie en dit is goedgekeurd door de rva, moet deze werkloze dan nog steeds opzoek gaan naar werk??, krijgen ze daar een vergoeding voor?

Deze vraag werd me gestel op café omdat daar iemand dit zou doen en het is aangebracht door de VDAB zelf !!!

Ik denk dat het een 20 uur werk per week is, als ik het goed verstaan heb.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 31 jul 2016 10:59

Als vrijwilliger krijg je meestal een soort van onkostenvergoeding, maar dat wordt niet als loon bezien. Dat is het ook niet, want de organisatie betaalt er geen sociale lasten op en er gaat geen bedrijfsvoorheffing af. Als dit voor een erkende organisatie is 'sociaal-cultureel-onderwijs etc) dan behoud je je werkloosheidsuitkering. dit na voorafgaadelijke goedkeuring door de RVA: in je aanvraag (samen met de werkgever) wordt ook de periode vermeldt van de duurtijd van je opdracht. Na een bepaalde periode bvb. 1 jaar, moet je een nieuwe aanvraag indienen. . Je moet ook regelmatig (ik denk maandelijks) de bewijzen van de "werkgever" binnenbrengen bij je betalingsinstelling en dan ben je tijdens die periode niet verplicht in te gaan op werkaanbiedingen. Je mag natuurlijk wel. Maar het moet niet. Het uurrooster moet inderdaad meer dan een halftime zijn: ik dacht een 3/5e, dit omdat je dan toch in de mogelijkheid bent om actief werk te zoeken als je dat wenst.

thanthalis
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 aug 2016 11:05

Vrijwilligerswerk moet je altijd op voorhand (lees twee weken bij datum binnenkomst) aanvragen aan de rva.
Sommige niet-commercële organisaties hebben een automatische goedkeuring van rva, omdat deze zelf een aanvraag hebben gedaan via c45f.
Indien dit is goedgekeurd mag je dit uitoefenen tijdens je werkloosheid. Je kan hier eventueel een onkostenvergoeding voor ontvangen.
Let wel op, er staan hier maxima's op jaarbasis.
20 uur is wel veel.. Dit wordt al moeilijk toegestaan, want:
-je moet nog altijd beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt
- je moet actief naar werk blijven zoeken.
=> als je al 20uur per week aan vrijwilligerswerk besteed wordt dit moeilijker.

In dit opzicht lijkt het me dan ook bizar dat de vdab dit voorstelt.

Mvg

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 01 aug 2016 11:12

Als een werkloze die de toelating vraagt om vrijwilligers werk te doen in een vzw of coöperatie en dit is goedgekeurd door de rva, moet deze werkloze dan nog steeds opzoek gaan naar werk??, krijgen ze daar een vergoeding voor?
men moet beschikbaar blijven voor werk, dus men moet op zoek gaan, maar....
Deze vraag werd me gestel op café omdat daar iemand dit zou doen en het is aangebracht door de VDAB zelf !!!

Ik denk dat het een 20 uur werk per week is, als ik het goed verstaan heb.
gezien de VDAB het voorstelt, zal dat waarschijnlijk in het kader van een GTB zijn en kan die 20 uur effectief zijn om te zien of iemand zo'n werk aankan. In beperkte mate, van korte duur, kan dit wel degelijk. Men moet beschikbaar blijven, maar nét dat vrijwilligerswerk bewijst in dat geval dat men beschikbaar is en de VDAB zal dan vaak ook niet meer vragen dan dit.

Technisch is het niet echt vrijwilligerswerk, maar het wordt wel zo voorgeschoteld om het begrijpbaar te maken.

(meer details zijn nodig om zeker te zijn).

Terug naar “Werkloosheid”