Herroepingsrecht solden

wiske74
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Herroepingsrecht solden

#1 , 28 jul 2016 18:35

Ik heb een vraagje in verband met herroepingsrecht. Ik deed een week geleden een bestelling op een webshop van kinderkledij. Nu stuurde ik een dag later de vraag om de bestelling alsnog te annuleren. Volgens de verkoper kan het niet meer geannuleerd worden. Ze verwijzen naar hun algemene voorwaarden waarin staat dat er geen retour of annulatie mogelijk is bij afgeprijsde artikelen.
Is dit correct? Ik dacht dat je altijd 14dagen herroepingsrecht had ook bij solden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 39723
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jul 2016 18:58

Gekocht in soldenpertiode?
Ik zie zo direct niets staan
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013122123

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 28 jul 2016 20:11

Is dit correct? Ik dacht dat je altijd 14dagen herroepingsrecht had ook bij solden?
Dat is een verplichting bij online aankopen, als er iets anders staat in hun algemene voorwaarden is dat nietig.
De bedenktijd bij een verkoop op afstand wordt opgetrokken van 7 tot 14 dagen
Wie iets koopt op het internet, per telefoon of post beschikt voortaan over een termijn van tenminste 14 kalenderdagen waarin hij de overeenkomst kan herroepen. De bedenktijd wordt met andere woorden opgetrokken van 7 werkdagen tot 14 kalenderdagen.
Voor goederen gaat de termijn in op de dag na de levering, voor diensten op de dag na het afsluiten van de overeenkomst.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Franciscus
Berichten: 39723
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jul 2016 23:16

Klopt ook volgens mij solden periode wordt niet vermeld als uitzondering op de regels die @sloeberken aanhaalde.
Als u op de wetgeving klikt en dan solden en herroeping invoert hebt u ineens de artikelnummers.
We gaan er wel van uit dat het een Belgische site is.
Anders valt het onder de Europese regeling en vb in NL is de omzetting licht afwijkend maar als ze in BE verkopen is de BE wetgeving van toepassing.

wiske74
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jul 2016 23:41

Klopt is op een Belgische site. Voor de zekerheid heb ik ook al een mail gestuurd naar de FOD Economie (maar die beantwoorden de mail maar binnen de 5 werkdagen). Ik heb solden en afgeprijsde artikelen ook nooit in de uitzonderingen gevonden. Wat me wel opviel, is dat deze melding "Producten uit de outlet/solden kunnen niet geruild of geretourneerd worden" in heel wat (Belgische) webshops gebruikt wordt.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 29 jul 2016 08:03

Enkel dit zijn uitzonderingen, al de rest is nietig voor aankopen op afstand.

Aankoop van kranten, CD’s, weddenschappen en loterijen, transportdiensten, diensten voor logies en restauratie, goederen op maat gemaakt, diensten die starten voor het einde van de verzakingstermijn, aankopen op veilingen.

Verkoper moet u duidelijk inlichten.
Minstens 14 werkdagen vanaf de dag van de levering van het product of de dag van het afsluiten van het contract bij diensten. Indien je niet geïnformeerd werd over je rechten, dan wordt de termijn verlengd met 3 maanden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 jul 2016 11:28

Ik heb een vraagje in verband met herroepingsrecht. Ik deed een week geleden een bestelling op een webshop van kinderkledij. Nu stuurde ik een dag later de vraag om de bestelling alsnog te annuleren. Volgens de verkoper kan het niet meer geannuleerd worden. Ze verwijzen naar hun algemene voorwaarden waarin staat dat er geen retour of annulatie mogelijk is bij afgeprijsde artikelen.
Is dit correct? Ik dacht dat je altijd 14dagen herroepingsrecht had ook bij solden?
Beste,

Artikel VI. 53 WER voorziet niet in de uitsluiting van het herroepingsrecht van goederen in solden.

Bedingen en voorwaarden die bepalen dat artikelen in solden uitgesloten zijn van herroeping, zijn verboden en nietig.

Verzoekt de webwinkel alsnog de uitvoering van de overeenkomst, nadat u uw recht op herroeping hebt uitgevoerd, kan er mogelijks sprake zijn van gedwongen aankoop volgens artikel VI. 103, 6° WER.

Mvg,

Van Camp

wiske74
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 jul 2016 19:21

Hm, ik krijg volgende reactie van de webshop (ik heb ook nog geen goederen ontvangen, ik heb enkel gevraagd om de bestelling te annuleren).

"Een advocaat heeft onze algemene verkoopsvoorwaarden opgesteld en kent het wetboek maar al te goed. Tijdens de solden zijn er andere regels en wetten omdat wij als handelaars maar enkele dagen per jaar met verlies mogen verkopen en zo het funshoppen mogen uitsluiten.
Je hebt tot 14 dagen na aankoop van soldenartikelen de tijd om je saldo te betalen.
Nadien wordt onze advocaat ingeschakeld en krijg je een brief van het incassobureau met herinneringskosten. Dan heb je nog 8 werkdagen de tijd vooraleer er een dossier wordt ingediend bij de rechtbank.
Ik hoop dat het niet zo ver moet komen."

Franciscus
Berichten: 39723
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 jul 2016 21:19

Grappig heb ook eens zo'n algemene voorwaarden gekregen bij een offerte.
Er werd verwezen naar een niet meer bestaand artikel.
De wet op garantie kende hij niet enkel de fabrikant gaf garantie. Ook de wet van 6 APRIL 2010. - Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming was hem onbekend laat staan de wet van 21 DECEMBER 2013. - Wet houdende invoeging van boek VI "Marktpraktijken en consumentenbescherming" in het Wetboek van economisch recht en houdende invoeging van de definities eigen aan boek VI, en van de rechtshandhavingsbepalingen eigen aan boek VI, in de boeken I en XV van het Wetboek van economisch recht Zie wijziging(en)
Een niet erkende vzw trad tegen betaling op als bemiddelaar.
En ook als laatste zijn advocaat had hem ook gezegd dat zijn voorwaarden correct waren. Vermoedelijk heeft noch de firma noch de advocaat van die wet gehoord.

Misschien die info en de in vet gedrukte tekst naam en datum wet eens doorsturen per mail.

Hier de link.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013122123

De redenen waar de consument het herroepingsrecht niet kan inroepen staan zoals reeds is vermeld hier.

Art. VI. 53. De consument kan het herroepingsrecht waarin artikel VI. 47 voorziet niet uitoefenen voor:
1° dienstenovereenkomsten na volledige uitvoering van de dienst als de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument, en mits de consument heeft erkend dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de onderneming de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;
2° de levering of verstrekking van goederen of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de onderneming geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen;
3° de levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde goederen, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
4° de levering van goederen die snel bederven of met een beperkte houdbaarheid;
5° de levering van verzegelde goederen die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken;
6° de levering van goederen die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;
7° de levering van alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij de sluiting van de verkoopovereenkomst, maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na 30 dagen, en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de onderneming geen invloed heeft;
8° overeenkomsten waarbij de consument de onderneming specifiek verzocht heeft hem te bezoeken om daar dringende herstellingen of onderhoud te verrichten; wanneer echter de onderneming bij een dergelijk bezoek aanvullende diensten verleent waar de consument niet expliciet om heeft gevraagd, of andere goederen levert dan vervangstukken die noodzakelijk gebruikt worden om het onderhoud of de herstellingen uit te voeren, is het herroepingsrecht op die aanvullende diensten of goederen van toepassing;
9° de levering van verzegelde audio- en verzegelde video-opnamen en verzegelde computerprogrammatuur waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
10° de levering van kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van overeenkomsten voor een abonnement op dergelijke publicaties;
11° overeenkomsten die zijn gesloten tijdens een openbare veiling;
12° de terbeschikkingstelling van accommodatie anders dan voor woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuurdiensten, catering en diensten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, indien in de overeenkomsten een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien;
13° de levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd, als de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de consument en mits de consument heeft erkend dat hij zijn herroepingsrecht daarmee verliest;
14° de overeenkomsten voor diensten voor weddenschappen en loterijen.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 jul 2016 09:35

Hm, ik krijg volgende reactie van de webshop (ik heb ook nog geen goederen ontvangen, ik heb enkel gevraagd om de bestelling te annuleren).

"Een advocaat heeft onze algemene verkoopsvoorwaarden opgesteld en kent het wetboek maar al te goed. Tijdens de solden zijn er andere regels en wetten omdat wij als handelaars maar enkele dagen per jaar met verlies mogen verkopen en zo het funshoppen mogen uitsluiten.
Je hebt tot 14 dagen na aankoop van soldenartikelen de tijd om je saldo te betalen.
Nadien wordt onze advocaat ingeschakeld en krijg je een brief van het incassobureau met herinneringskosten. Dan heb je nog 8 werkdagen de tijd vooraleer er een dossier wordt ingediend bij de rechtbank.
Ik hoop dat het niet zo ver moet komen."
Beste,

Laat u niet intimideren. U voldoet aan alle voorwaarden betreffende de overeenkomsten op afstand.

De webwinkel maakt zich hier duidelijk schuldig aan intimidatie en agressieve handelspraktijken, verboden door artikel VI. 101 WER t.e.m. artikel VI. 103 Wetboek van Economisch Recht waarvoor strafsancties gelden.

Agressieve handelspraktijken ( Art. VI 101 tot en met art. VI. 103 WER):

Art. VI. 101 van voornoemde Wetboek: Als agressief wordt beschouwd een handelspraktijk jegens consumenten die, in haar feitelijke context, al haar kenmerken en omstandigheden in aanmerking genomen, door intimidatie, dwang, inclusief het gebruik van lichamelijk geweld, of ongepaste beïnvloeding, de keuzevrijheid of de vrijheid van handelen van de gemiddelde consument met betrekking tot het product aanzienlijk beperkt of kan beperken, waardoor hij ertoe wordt gebracht of kan worden gebracht over een transactie een besluit te nemen dat hij anders niet had genomen (onderlijning toegevoegd).

Intimidatie, dwang of ongepaste beïnvloeding (art. VI. 102 WER):

Om te bepalen of er bij een handelspraktijk gebruik wordt gemaakt van intimidatie, dwang, inclusief lichamelijk geweld, of ongepaste beïnvloeding, wordt rekening gehouden met :
1° het tijdstip, de plaats, de aard en de persistentie van de handelspraktijk;
2° het gebruik van dreigende of grove taal of gedragingen;
3° het bewust uitbuiten door de onderneming van bepaalde tegenslagen of omstandigheden die zo ernstig zijn dat zij het beoordelingsvermogen van de consument kunnen beperken, met het oogmerk het besluit van de consument met betrekking tot het product te beïnvloeden;
4° door de onderneming opgelegde, kosten meebrengende of bovenmatige niet-contractuele belemmeringen ten aanzien van rechten die de consument uit hoofde van het contract wil uitoefenen, waaronder het recht om het contract te beëindigen of een ander product of een andere onderneming te kiezen;
5° het dreigen met maatregelen die wettelijk niet kunnen worden genomen
(onderlijning toegevoegd).

Art. VI. 103 WER: Worden onder alle omstandigheden, als oneerlijke handelspraktijken beschouwd, de volgende agressieve handelspraktijken :
1° de indruk geven dat de consument het pand niet mag verlaten alvorens er een overeenkomst is opgesteld;
2° de consument thuis opzoeken en zijn verzoek om weg te gaan of niet meer terug te komen negeren, behalve indien, en voor zover gerechtvaardigd volgens de wettelijke of reglementaire bepalingen, wordt beoogd een contractuele verplichting te doen naleven;
3° hardnekkig en ongewenst aandringen per telefoon, fax, e-mail of andere afstandsmedia, onverminderd :
a) de wettelijke of reglementaire bepalingen die dit toelaten om de uitvoering van een contractuele verplichting te verzekeren;
b) artikel VI.110; en
c) artikel XII. 13;
4° een consument die op grond van een verzekeringspolis een vordering indient, om documenten vragen die redelijkerwijs niet relevant kunnen worden geacht om de geldigheid van de vordering te beoordelen, dan wel systematisch weigeren antwoord te geven op daaromtrent gevoerde correspondentie, met de bedoeling de consument ervan te weerhouden zijn contractuele rechten uit te oefenen;
5° kinderen er in reclame rechtstreeks toe aanzetten om geadverteerde producten te kopen of om hun ouders of andere volwassenen ertoe over te halen die producten voor hen te kopen;
6° vragen om onmiddellijke dan wel uitgestelde betaling of om terugzending of bewaring van producten die de onderneming heeft geleverd, maar waar de consument niet om heeft gevraagd;
7° de consument uitdrukkelijk meedelen dat, als hij het product niet koopt, de baan van de betrokkene of de bestaansmiddelen van de onderneming in het gedrang komen;
8° de bedrieglijke indruk wekken dat de consument al een prijs heeft gewonnen of zal winnen dan wel door een bepaalde handeling te verrichten een prijs zal winnen of een ander soortgelijk voordeel zal behalen,
- als er in feite geen sprake is van een prijs of een ander soortgelijk voordeel; of
- als het ondernemen van stappen om in aanmerking te kunnen komen voor de prijs of voor een ander soortgelijk voordeel afhankelijk is van de betaling van een bedrag door de consument of indien daaraan voor hem kosten zijn verbonden
(onderlijning toegevoegd).


Verwijs de webwinkel eveneens naar de bij wet voorziene sancties ( art. VI. 38 WER):

Wanneer een overeenkomst met een consument werd gesloten ingevolge een oneerlijke handelspraktijk bedoeld in artikel VI.100, 12°, 16° en 17°, en artikel VI.103, 1°, 2° en 8°, kan de consument de terugbetaling van de betaalde bedragen eisen binnen een redelijke termijn vanaf het ogenblik waarop hij kennis had of hoorde te hebben van het bestaan ervan, zonder teruggave van het reeds geleverde product.
Wanneer een overeenkomst met een consument werd gesloten ingevolge een oneerlijke handelspraktijk bedoeld in de artikelen VI.93 tot VI.95, VI.100, 1° tot 11°, 13° tot 15°, 18° tot 23°, en artikel VI.103, 3° tot 7°, kan de rechter, onverminderd de gemeenrechtelijke sancties, de terugbetaling aan de consument van de door hem betaalde bedragen bevelen, zonder teruggave van het reeds geleverde product.
[/u] In geval van niet-gevraagde levering aan de consument in de zin van artikel VI.103, 6°, is de consument in elk geval vrijgesteld van betaling van de prijs en van elke andere tegenprestatie. Het feit dat hij niet reageert op de levering betekent niet dat hij ermee instemt.


Art. XV.83.[1 Met een sanctie van niveau 2 (een geldboete van 26 tot 10.000 euro) worden gestraft, zij die de bepalingen overtreden :
{…}
13° van de artikelen VI. 95, VI. 100 en VI. 103 betreffende de oneerlijke handelspraktijken jegens de consumenten met uitzondering van de artikelen VI. 100, 12°, 14°, 16° en 17°, en VI. 103, 1°, 2° en 8° ;
[/i]{…}

Verbiedt de webwinkel u nog aan te schrijven, dat bij gebreke hieraan hij geconfronteerd zal worden met:
- Vordering tot staking
- Klacht bij de economische inspectie
- strafklacht

Sluit uw brief af met de volgende clausule: Dit schrijven verstuur ik u onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis.

Mvg,

Van Camp

Terug naar “Consumenten Koop”