Website ontwerpen als bijverdienste

sheldor
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Website ontwerpen als bijverdienste

#1 , 27 jul 2016 23:40

Beste,

Gedurende mijn leerlingen-/studententijd heb ik enkele websites gemaakt als vriendendienst en heb er nooit veel geld aan verdiend. Ondertussen ben ik aan het werk als ontwerpingenieur (niet gerelateerd aan webdesign). Onlangs heb ik de vraag gekregen om een website te ontwerpen voor de praktijk van een psycholoog. Ik heb zeker interesse om deze website te ontwerpen, maar ik ben niet van plan om op grote schaal aan webdesign te gaan doen, dus zelfstandige worden in bijberoep zie ik niet zitten.

Nu heb ik online al een en ander gelezen over occasionele activiteiten en het bestaan van een fiscale fiche 281.50, zodat de boekhouding van psycholoog in orde is en dan moet ik hetzelfde bedrag ingeven bij diverse inkomsten waar ik dan enkel 33% belastingen op betaal (als ik het goed begrepen heb). Ik kan dit wel zien als een hobby en het heeft niets met mijn vast werk te maken, maar ik bied iets aan dat elk ander webdesignbureau ook kan bieden en ik verdien er een schoon bedrag aan. Bovendien levert de 33% belastingen mij een concurrentieel voordeel op.

Kan iemand mij dus vertellen of dit valt onder een occasionele activiteit? Zoja, is er een limiet op het bedrag dat ik mag aanrekenen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 28 jul 2016 00:11

Het is de regelmaat die gaat tellen. Een keer een website maken voor een bedrijf kan via fiche, als u dit meermaals gaat doen moet het toch via zelfstandige en btw-nummer.

sheldor
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jul 2016 20:40

Bedankt Leen. Is er een limiet op het bedrag dat je mag aanrekenen?

Reclame

mbbs1024

#4 , 05 aug 2016 03:56

Is het niet mogelijk dat de persoon voor wie je de website maakt je inhuurt via een interim kantoor ?
Je zou dan officiëel voor het interimkantoor werken, en het interimkantoor stelt je tewerk bij de persoon voor wie je de website maakt.
Of zie ik dat verkeerd ?

De reden van mijn vraag is dat ik binnenkort op pensioen ga en af en toe nog iets zou willen doen, bvb webdesign of lesgeven, bvb 1 dag per week.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”