Reeds verschillende jaren heeft mijn echtgenote een X abonnement, het welbekend "feel good" maandblad(je).
In maart 2016 krijgen we - zoals jaarlijks - de factuur voor het abonnementsgeld die quasi direct voldaan wordt.
In mei krijgen we een eerste aanmaning voor betaling van hetzelfde bedrag.
We reageren hierop met een schrijven en bewijs van betaling - het contactadres is een postbus in Mechelen - waar geen reactie op volgt. Een aangetekend schrijven is niet mogelijk gezien het een postbus betreft.
In juli krijgen we tweede aanmaning voor betaling, ditmaal is het abonnementsgeld plotseling €5 duurder geworden, rekent men €7,5 administratiekosten aan en wordt er gedreigd met het opstarten van een incassoprocedure met verhaal van kosten bij niet-betaling.
Bij nazicht van beide aanmaningen en factuur van maart valt ons op dat:
1) de factuur van maart een ander klantennummer heeft dan de beide aanmaningen maar de overige persoonsgegevens wel kloppen
2) de factuur van maart heeft als contactadres een postbus in Berchem (Antwerpen)
3) de eerste aanmaning heeft dus een ander klantennummer, maar ook een ander postbus adres (Mechelen) en vermeld als uitgeverij "XB.V. in Amsterdam"
4) de tweede aanmaning heeft hetzelfde klantennummer als de eerste aanmaning, nog maar eens een ander postbus adres (Moeskroen) en nu wordt er vermeld dat de merknaam "X" wordt gevoerd "global ... in Frankrijk"
Naast het postbus contact was er ook mogelijkheid telefonisch contact op te nemen via een betalend nummer wat we dan ook geprobeerd hebben. Je wordt netjes verwittigd dat het een betaalnummer is (30cent/min), en blijft dus aan de lijn. Na enkele vruchteloze pogingen met verbrekingen zonder enige beltoon of terechtkomen op een Spaanse voicemail stem hadden we dit ook wel gehad.
Vervolgens hebben we gezocht naar een telefoonnummer van het Franse bedrijf en hebben hier telefonisch contact mee gehad. De uiteraard Franstalige dame van de servicedesk bevestigde me dat ze instond voor X. Ik heb haar beknopt ons verhaal gedaan, het was geen probleem, ze heeft de oude klantennummer en naam van mijn echtgenote bevestigd en ze was me zelfs voor om te bevestigen dat er problemen zijn geweest met de klantennummers door wijziging van informatica systeem. Ze vroeg een bewijs te leveren van betaling via e-mail wat we dan ook gedaan hebben. Het bewijs vermeldde duidelijk het bedrag, de betaalreferentie en de naam van de begunstigde maar was uiteraard voor de rest een Nederlandstalige screenshot. Een half uurtje later kregen we telefoon terug van de dame in kwestie, omdat we in het Vlaamstalige gedeelte wonen van België had ze naar eigen zeggen geen toegang tot deze bankgegevens en moest ze dit dossier doorschuiven naar haar Nederlandstalige collega.
Ze beloofde me dat de persoon in kwestie telefonisch contact zou opnemen.
Even later krijg ik telefoon met landcode +34, Spanje dus ... (de persoon achter het 070 nummer ???)
Een vriendelijke Nederlander xxxx aan de lijn had onze informatie doorgekregen van zijn collega, zei dat we ons niet ongerust hoefden te maken, dat hij ervoor ging zorgen dat we het juli nummer van X toegestuurd kregen (wat het minst van onze zorgen was) en mochten er nog aanmaningen volgen dat we deze gewoonweg in de prullenmand mochten gooien, einde van het verhaal. Op mijn verzoek kreeg ik het X e-mail adres aangereikt dat in zijn beheer was.
Een dag later heb ik via e-mail vriendelijk verzocht ons gesprek en de afspraken te bevestigen, hieronder zijn antwoord:
"Beste xxxxx,
Ik heb het abonnement weer in orde gemaakt.
de juli uitgave heb ik meteen even nagestuurd.
Alles is weer zo als het hoort.
Met vriendelijke groeten,
xxxxxxx
X"
Gezien er met geen woord in detail gerept wordt over de facturatie kwestie hebben we op 27/7/2016 een aangetekend schrijven opgesteld , in het Frans en met relevante bijlages en ondubbelzinnige verwijzingen hiernaar en gericht aan "global ... in Frankrijk".
We zijn erg benieuwd naar enige reactie ....
Een erg frustrerende situatie, wat zouden we nog meer kunnen doen ?