Andere prijs op site dan in winkel

PieterHeyvaert
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Andere prijs op site dan in winkel

#1 , 27 jul 2016 16:38

Ik was op zoek naar een cadeau voor een vriend op dreamland.be, ik vond iets en wou dit in de winkel gaan ophalen. In de winkel stond ditzelfde product iets duurder dan op de site. Ik vroeg aan een medewerker of dit een fout is maar die zei dat dit de juiste prijs was.
Is dit wel wettelijk? Mag een winkel zomaar een andere prijs vragen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 27 jul 2016 16:52

Ik geloof dat dit mag en dat de online shops van de meeste winkelketens wel goedkoper zijn. Het is wel en beetje logisch: geen winkelpand en geen personeel te betalen en onderhouden, enkel stockage, picking/packagepersoneel en een website. Logisch dat dat wat goedkoper kan.

asperger

#3 , 27 jul 2016 17:07

Dit mag zeker.
De verkoopomstandigheden zijn immers verschillend.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Blaatpraat

#4 , 27 jul 2016 17:07

Je kan de informatie die je vraagt, ook op hun site vinden:

Hoe komt het dat de prijs van een artikel in de webshop verschilt met de prijs in de winkel?

Een winkel heeft een totaal andere kostenstructuur dan een webshop. We maken dus een onderscheid tussen prijzen in de winkel en prijzen op internet:

De prijzen van de artikelen in onze winkel worden alleen vergeleken met de prijzen van identieke artikelen beschikbaar in de winkels van concurrenten in dezelfde regio van België.
De prijzen van de artikelen in onze webshop worden alleen vergeleken met de prijzen van identieke artikelen beschikbaar en leverbaar in België in concurrerende webshops.
Hierdoor kan de prijs van een artikel variëren van winkel tot winkel en ook nog eens verschillend zijn in de webshop. En omdat de prijzen in de webshop en de prijzen in de winkel nooit met elkaar vergeleken worden, vormen de WINKELNAAM-webshop en de WINKELNAAM-winkels geen concurrentie voor elkaar. Als een artikel goedkoper is in de webshop dan in een WINKELNAAM-winkel, kan je in de winkel niet profiteren van de online prijs.

Bij WINKELNAAM biedt elk kanaal (webshop of winkel) unieke voordelen. Je kiest je aankoopkanaal in functie van die voordelen. Maar het staat vast dat je altijd van de laagste prijs profiteert, of je je artikel nu in de winkel of online koopt.

Dan het meer juridische: waarom zou dit moeten gelijk zijn?
Net zoals bij veel winkels geldt ook bij hun een verschillende prijs per filiaal (en dit krijg je nog meer met franchises), waarom zou dit voor een webshop anders moeten zijn?
Zolang ze niet met verlies verkopen, de prijs juist afficheren enzovoort mag dit gewoon.

sloeberken

#5 , 04 aug 2016 14:26

In deze hypothese moet de onderneming een tarief opnemen met de verschillende diensten die zij aanbiedt en de overeenkomstige prijzen (cfr. KB van 30 juni 1996).
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Milo72

#6 , 04 aug 2016 14:40

Op welk gedeelte van KB 30 juni 1996 baseer je je daarvoor, sloeberken ?

Ik lees net het tegenovergestelde:
Voor identieke produkten die in een zelfde inrichting te koop worden aangeboden mogen geen verschillende prijzen worden aangeduid
Dit impliceert toch net dat identieke producten in verschillende inrichtingen (en een winkel is toch een andere inrichting dan een webshop) WEL tegen een verschillende prijs mogen worden aangeduid.

Ik zie dan ook nergens een indicatie dat in de webshop de prijs in de (fysieke) winkel dient vermeld te worden, noch andersom.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Gebruiker21

#7 , 04 aug 2016 16:18

Het is zelfs zo dat prijzen van bepaalde producten in "de-laagste-prijs-supermarkt" in dorp A kunnen (en zullen) verschillen van de prijzen in "de-laagste-prijs-supermarkt" in stad B, aangezien zij hun prijzen bazeren op de concurrerende supermarkten uit de buurt. Als in drop A dus een kleine supermarkt een actie doet op de cola, zal "de-laagste-prijs-supermarkt" zijn prijs voor cola in A laten zakken, maar niet in B.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”