Aanmaning online aankoop na 3 jaar

Ellen1976
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aanmaning online aankoop na 3 jaar

#1 , 27 jul 2016 13:48

Vorige week kreeg ik van een incassobureau een aanmaning tot onmiddellijke betaling. Aangezien ik niet wist waarover dit ging, heb ik hierover telefonisch info opgevraagd.
Dit gaat blijkbaar om een online aankoop van kledij die ik gedaan heb in mei 2013. Bij deze firma heb ik zelfs nadien nog aankopen gedaan en steeds betaald via Maestro. Heb van deze aankoop nooit een herinnering gekregen, niet via mail en ook niet via de post. Kunnen zij na 3 jaar nog steeds de betaling eisen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3890

#2 , 27 jul 2016 13:50

Ja, ze hebben tot 10 jaar tijd hiervoor.
Herinnering en dergelijke is niet verplicht.

Ze moeten wel aan jou bewijzen dat jij dat besteld hebt, en dat zij de producten geleverd hebben.

Voetnoot: een incasso heeft geen enkele betekenis in België, laat je niet bang maken.

Ellen1976
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jul 2016 13:52

ok thx voor de snelle reactie!

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 28 jul 2016 10:49

Verjaring factuur is dit na één, vijf of tien jaar?
Vaak gaat men er ten onrechte vanuit dat een vordering al verjaart na één jaar. Als algemene regel kan men stellen dat voor alle persoonlijke vorderingen een verjaringstermijn van 10 jaar geldt. Alle zakelijke rechtsvorderingen (bv aangaande de eigendomsrechten van een gebouw) verjaren door verloop van 30 jaar en elke vordering tot vergoeding van schade op grond van een buitencontractuele aansprakelijkheid verjaart na 5 jaar.

Daarnaast voorziet de wet evenwel in diverse bijzondere verjaringstermijnen waaronder voor:

hotel- en restaurantrekeningen : verjaren door verloop van 6 maanden
het ereloon van een gerechtsdeurwaarder: verjaart na 1 jaar
de factuur van een gewone verkoop van een handelaar aan een particulier: verjaart na 1 jaar
de vordering van een verhuurder tot betaling van het bedrag van de indexering: verjaart na 1 jaar
de vordering van een verhuurder tot betaling van achterstallig huur : verjaart na 5 jaar
de vordering van advocaten tot betaling van hun ereloon : verjaart na 5 jaar
zo ook de vordering van deskundigen tot betaling van hun ereloon: verjaart na 5 jaar
de vordering van zorgverstrekkers (dokters, ziekenhuizen,...): verjaart na 2 jaar

Geldt dat voor uw facturen?
Kort en bondig, neen! Gaat een klant ervan uit dat hij niet meer moet betalen omdat er meer dan een jaar verstreken is, dan slaat hij de bal dus veelal mis.

Enkel voor verkoop aan particulieren. En dan nog… Die verjaringstermijn van één jaar speelt inderdaad alleen in het voordeel van particulieren, maar zelfs dan alleen bij verkopen die zo’n particulier in principe ‘contant’, d.w.z. meteen bij de levering, betaalt zonder dat er een factuur of betalingsbewijs meegegeven wordt.
In de mate waarin u al uw leveringen factureert, wijst dat net erop dat het bij u niet gebruikelijk is dat er contant betaald wordt en dat zelfs zo’n particuliere klant zich dus niet op die verjaringstermijn van een jaar kan beroepen.

Tip. Dat is des te meer het geval als u een korte betaaltermijn, bv. van acht dagen na factuurdatum, voorziet op de facturen aan uw (particuliere) klanten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”