einde huurcontract

Jo1964han
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

einde huurcontract

#1 , 22 jul 2016 10:09

wordt een huurcontract automatisch gestopt vanaf het moment dat een woning onbewoonbaar verklaard wordt of loopt het huurcontract gewoon door ,tot datumeinde zoals in het huurovereenkomst staat?
ik dacht dat het automatisch nietig werd maar volgens andere kan enkel de vrederechter er een einde aan maken. is dat zo?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 22 jul 2016 10:45

Ben je huurder of verhuurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

scorpioen

#3 , 22 jul 2016 11:26

Volgens bepaalde rechtspraak is de huurovereenkomst is van rechtswege ontbonden wegens het volledig tenietgaan van het voorwerp van de overeenkomst op de dag van het besluit van de burgemeester tot onbewoonbaarverklaring. Maar, niet alle rechters zijn het daarmee eens. Er wordt ook geoordeeld dat de overeenkomst nietig is, met terugwerkende kracht tot het ogenblik van het afsluiten van de overeenkomst. Maar ook daarmee zijn niet alle rechters het eens. De rechtspraak is dus verdeeld.

Reclame

mava105

#4 , 22 jul 2016 12:20

.

Jo1964han
Topic Starter

#5 , 22 jul 2016 12:52

ik ben verhuurder

sloeberken

#6 , 22 jul 2016 13:31

U huurder kan naar de vrederechter stappen, en heeft de keuze uit twee opties.
1 - Ontbinding vragen van het huurcontract en schadevergoeding.
2 - Herstelling eisen met eventuele huurvermindering.

Heeft huurder u ooit met een AS op de hoogte gebracht van de gebreken, of waren die reeds aanwezig bij aanvang huur.

Welk huurcontract was het korte duur of een 9 jarig, wat was de aanvangsdatum.

KJ86

#7 , 22 jul 2016 13:41

Verhuurder kan ook ontbinding vragen van het huurcontract.
De huurders betalen geen huur en weigeren dringende herstellingen, lijkt mij een makkie.

sloeberken

#8 , 22 jul 2016 13:43

De huurders betalen geen huur en weigeren dringende herstellingen, lijkt mij een makkie.
Dat heeft TS niet vermeld.

sloeberken

#9 , 22 jul 2016 13:48

Dat is het resultaat als TS meerdere tropics start, dan bekom je niet altijd de juiste informatie.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 82#p436882

Jo1964han
Topic Starter

#10 , 22 jul 2016 14:23

is een 9 jarig contract met normaal nog te gaan tot 1 augustus 2017.
de huurders hebben het huis nu verlaten omdat het onbewoonbaar is verklaard en hebben nu in de tuin een caravan gezet waarin ze slapen; de garage die los van het huis staat dient nu als woonruimte.ze hebben via infrax een werfkast laten installeren. allemaal zonder mijn in te lichten.
Zelf gaan ze niet naar de vrederechter voor 1 - Ontbinding vragen van het huurcontract en schadevergoeding.
2 - Herstelling eisen met eventuele huurvermindering.
ze weigeren me elke toegang om herstellingswerken uit te voeren; er is totaal geen medewerking van hen;ze zoeken ook geen oplossing. alle huizen die de gemeente voorstelt zijn te duur voor hen.(huurgeld).

ze hebben me 7 jaar lang nooit iets laten weten dat er niet in orde was; huur prijs voor huis is steeds al die jaren het zelfde gebleven 250 euro.toen ik hen vertelde dat de huurovereenkomst niet meer vernieuwd ging worden hebben ze toch maar gesmeekt om toch nog te verlengen om ze er zo graag woonden, mooi huis, fijne buren etcetc; ik heb definitief gezegd dat verlenging niet mogelijk was en plotseling waren er wel problemen met de elektriciteit . geen aarding op de stopcontacten . ze zijn dan zelf liggen prutsen aan de stroomkast en zekeringen .ze hebben op eigen kosten en zonder mij te verwittigen een electricien laten komen .als ik hen de naam van de electricien vraag die aan de stroomkast heeft gewerkt kunnen ze me geen antwoord geven en een factuur hebben ze ook niet; ze hebben toen maar de procedure opgestart met woningcontrole met als resultaat dat na de hele procedure het huis onbewoonbaar is verklaard door de burgemeester
ze hadden zo gehoopt om een sociale woning van de gemeente te krijgen maar daarvoor komen ze geheel niet in aanmerking;ze staan nu op een wachtlijst voor een huis maar dat kan nog jaren duren voordat er eentje vrij komt;

ze zitten nu daar in hun caravan, betalen geen bezetting vergoeding , en doen gewoon hun goesting….. met het gevolg dat ik volgend jaar een boete moet betalen omdat het huis op zwarte lijst staan van de provincie terwijl ik geen werken kan uitvoeren omdat is niet binnen mag.
heb ondertussen een advocaat genomen maar alle aangetekende brieven tot de huurders blijven onbeantwoord.
ik heb nu gezien dat er 5 ruiten zijn ingegooid. het is gewoon een puinhoop aan het worden; de gemeente zegt niks te kunnen doen;

Jo1964han
Topic Starter

#11 , 22 jul 2016 14:24

als ze allemaal zo domme antwoorden als jij sloeberken zou dat niet gebeuren.

Jo1964han
Topic Starter

#12 , 22 jul 2016 14:28

bedankt sloeberken voor U domme opmerking

KJ86

#13 , 22 jul 2016 14:41

Niet afgeven op sloeberken.

Je zit nochtans in de ideale situatie. Je gaat naar de huurders en biedt uw verontschuldigingen aan. Je belooft hen dat ze een volledig gerenoveerde woning mogen huren voor dezelfde prijs als in het huurcontract. Ze moeten enkel toestemming geven om te renoveren en een bezettingsvergoeding betalen voor het gebruik van uw garage en tuin. De komende maanden renoveer je de woning, slaag je in de woninginspectie en dan 6 maanden voor 1 augustus 2017 geef je de huurders hun opzeg.
Het is een beetje onderhandelen maar dat lijkt mij een billijke oplossing.

sloeberken

#14 , 22 jul 2016 23:12

bedankt sloeberken voor U domme opmerking
En waar staat die domme opmerking, als ik vragen mag. Drie dagen na mekaar start u een nieuw onderwerp.

http://www.juridischforum.be/forum/sear ... 7&start=15

mava105

#15 , 23 jul 2016 09:16

Altijd weer hetzelfde: Als een antwoord hun geen gelijk geeft is TS de slechterik, terwijl ze meestal zelfs in de fout zijn gegaan.

Terug naar “Huren”