Gestolen moto gekocht

Arnabraeck
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gestolen moto gekocht

#1 , 18 jul 2016 19:50

Hallo,
Ik heb onlangs via kapaza een moto gekocht, blijkt achteraf dat die gestolen zou zijn..
Ben naar de politie gegaan, heb die mens zijn adres.
Kan ik dat geld terugkrijgen van hem? Als er gerechtskosten aan verbonden zijn, moet ik die betalen? Wat is de kans dat ik mijn geld terugzie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jul 2016 21:47

Waar is die moto nu? Wanneer heb je die gekocht? Van wie?
Burgerlijk Wetboek
Art. 2279
Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel.
Niettemin kan hij die een zaak verloren heeft of aan wie een zaak ontstolen is, gedurende drie jaren, te rekenen van de dag waarop het verlies of de diefstal heeft plaatsgehad, de zaak terugvorderen van degenen in wiens handen hij ze vindt; behoudens het verhaal van de laatstgenoemde op degene van wie hij ze bekomen heeft.
[...]
Art. 2280
Indien de tegenwoordige bezitter van de gestolen of verloren zaak deze gekocht heeft op een jaarmarkt of op een andere markt, of op een openbare verkoping, of van een koopman die dergelijke zaken verkoopt, kan de oorspronkelijke eigenaar zich de zaak niet doen teruggeven dan mits hij de prijs die zij hem gekost heeft, aan de bezitter terugbetaalt.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 22 jul 2016 22:33

Is er door politie beslag gelegd op de motorfiets?

Reclame

Terug naar “Andere”