domicilie tijdens lange reis

siet
Topic Starter

domicilie tijdens lange reis

#1 , 14 dec 2007 22:35

Ik ga binnenkort voor een lange periode op reis (tijdens tijdskrediet) en ben van plan mijn huurappartement op te zeggen. Aangezien ik niet in het buitenland ga wonen, wil ik in België gedomicilieerd blijven. Ik wil me dus domiciliëren bij familie of vrienden maar vraag me af wat voor hen de gevolgen zijn als ik mijn domicilie heb op hun adres ? Word ik dan beschouwd als extra persoon ten laste en wat zijn daar de gevolgen van?
En wat met de controle door wijkagent dat ik inderdaad op dat adres verblijf?

alvast bedankt,

Siet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 15 dec 2007 09:27

Als U géén schuldeisers heeft en er voor kan zorgen dat U er geen zal hebben, lopen die mensen geen risico op beslaglegging op hun goederen.

Ideaal is dan ook nog dat U iemand vindt die werkt of met pensioen is en geen speciale sociale voordelen kreeg of krijgt: wie een vervangingsinkomen heeft of een sociale lening afbetaalt, wordt jaarlijks/regelmatig geëvalueerd op het inkomen van alle gezinsgenoten (en dikwijls dat inkomen van 1 of 2 jaar terug).

Persoon ten laste, fiscaal gezien, zal U niet worden.

Uw domicilie zal daar maar komen te staan na controle door de wijkagent, dus: er eerst gaan wonen (kleren, bed, tandenborstel, adreswijzigingen aan andere diensten (mutualiteit, bank, ...), ...), de vaststelling laten doen, en dan vertrekken. Let op: controle kan een maand aanslepen.

In mijn ogen doet U niets onwettig: hun adres is ook het adres waar U aangesproken zal kunnen worden, al bent U dan op reis.

Ga na bij uw ziekenfonds hoelang U in het buitenland mag zijn om verzekerd te blijven. Na 3 of 6 maand buiten de EU (of de EER? of België?) komtU al in de problemen. Ook uw andere verzekeringen (hospitalisatie, reisbijstand, rechtsbijstand leggen dergelijke beperkingen op.

j.demoor

#3 , 16 dec 2007 15:29

“Art.1...§ 2. De personen bedoeld in § 1, eerste lid, 1°, worden op hun aanvraag door de gemeente waar zij gewoonlijk vertoeven, ingeschreven op een referentieadres :...wanneer zij om beroepsredenen of bij gebrek aan voldoende bestaansmiddelen geen verblijfplaats hebben of meer hebben.Onder referentieadres wordt verstaan het adres van ofwel een natuurlijke persoon die is ingeschreven in het bevolkingsregister op de plaats waar hij zijn hoofdverblijfplaats heeft gevestigd, ofwel...en waar, met de toestemming van deze natuurlijke persoon...een natuurlijke persoon zonder vaste verblijfplaats is ingeschreven.De natuurlijke persoon...die de inschrijving van een andere persoon aanvaardt als referentieadres, verbindt zich ertoe daar alle voor die persoon bestemde post of alle administratieve documenten te laten toekomen...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN

Reclame

siet
Topic Starter

#4 , 15 jan 2008 22:11

Bedankt voor uw antwoorden.
Ik weet dat ik een specifieke verzekering nodig heb voor langdurig reizen, wie hier meer info over wil kan een uitgebreid dossier vinden op www.wegwijzer.be

bedankt,
Siet

Terug naar “Andere”