Goede avond,
Eerst een korte schets van de situatie zoals de forumregels vermelden:
* 3-6-9 contract
* start huurcontract 1/08/2014
* vervroegde stopzetting: 31/08/2016
* clausule in contract laat toe vroeger te vertrekken mits betaling 1,2,3 maanden huur, naargelang we in het derde, tweede of eerste jaar vertrekken. WIj vertrekken dus op het einde van de eerste maand in het derde jaar van ons contract.
Opzegperiode: 3 maand en werd ook op tijd door ons doorgegeven (eind mei 2016, dus we doen de maanden juni, juli en augustus uit)
* ingaande plaatsbeschrijving nooit ondertekend en/of geregistreerd
Nadat ik de opzeg had gegeven, kreeg ik een brief van de advocate die zei dat we twee maanden verschuldigd zijn, vermits wij volgens haar en de eigenaar in het tweede jaar vertrekken. De opzeg werd inderdaad in het tweede jaar gegeven, maar het contract wordt in het derde jaar stopgezet. Dat staat ook zo in de clausule in het huurcontract en dus zijn wij inderdaad maar 1 maand verschuldigd. Na een beetje aandringen, zweeg de advocatie over die schuld.
Dan begon de advocate aan te dringen dat de bezoeken aan het appartement voorbereid moeten worden en ze daarvoor toegang moet krijgen, ten laatste op 1 augustus. Nu is het zo dat wij in juni en juli zeer regelmatig op vakantie zijn en we haar niet binnen kunnen/willen laten terwijl wij afwezig zijn. Ik heb wel een afspraak gemaakt voor 31 juli of 1 augustus, zodat er inderdaad bezoeken kunnen worden voorbereid. Maar de advocate dreigt ermee dat we een "schuld" moeten betalen die afgetrokken wordt van onze huurwaarborg als de eigenaar voor 15 september geen huurder kan vinden.
VRAAG 1: Ben ik verkeerd in de veronderstelling dat de eigenaar dit niet kan eisen, vermits dit ten eerste zo niet in het huurcontract staat en ten tweede, een huurwaarborg dient om eventuele schade of bijvoorbeeld onbetaalde huurgelden terug te betalen? Graag jullie mening hierover.
Dan is er nog de kwestie van de ingaande plaatsbeschrijving. Ik heb die NOOIT ondertekend, omdat de expert van de eigenaar dit gedaan heeft zonder mijn aanwezigheid. Ik heb dan ook verschillende malen gevraagd naar het rapport om dit te kunnen vergelijken. Ik heb dit uiteindelijk ook gekregen, maar in het rapport stond bvb niet de schade vermeld aan de vloer, die gebeurde bij levering van een frigo (die deel uitmaakte van de deal met de eigenaar) voor we in het appartement trokken. Dat en de deuren in het appartement die niet degelijk dicht gingen. Deze deuren waren immers opnieuw geverfd en daardoor waren de deuren licht scheef getrokken. Uiteindelijk kwam het ondertekenen van de plaatsbeschrijving niet meer ter sprake en heb ik die dus nooit ondertekend.
VRAAG 2: Ga ik er verkeerdelijk van uit dat een plaatsbeschrijving ongeldig is als deze niet ondertekend is? Hiervoor verchillende bronnen: o.a.
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... chrijving/ en Test Aankoop.
Daar heb ik nu de advocate op attent gemaakt, want uiteraard wil de eigenaar een uitgaande plaatsbeschrijving. Maar ik kan die toch onmogelijk gaan ondertekenen, want hiervoor wordt uitgegaan van de ingaande plaatsbeschrijving, die echter ongeldig is. Ik heb dan ook aan de advocate voorgesteld dat we die uitgaande plaatsbeschrijving laten vallen. Waar zij dan echter weer niet akkoord mee gaat en wat ik ook begrijp. Maar ik heb dat eerder gevraagd om de onnodige kost van een expert te vermijden, als ik eigenlijk toch niet van plan ben die uitgaande plaatsbeschrijving te moeten tekenen.
VRAAG 3: Hoe moet ik hier te werk gaan? In theorie ben ik immers verplicht die plaatsbeschrijving te ondertekenen, maar zoals gezegd is de ingaande PB ongeldig.
Laat me wel even stellen dat wij het appartement niet afgebroken hebben, of dat hier met opzet schade is. Maar ik heb de indruk dat de eigenaar geld uit onze zakken wil trekken en dat met een beetje pech de neutrale expert haar het voordeel zal geven (o.a. als het op die beschadigde vloer van de levering van de frigo aankomt). Ik wil dus niet opdraaien voor de gebreken die er gekomen zijn door een levering van een frigo (voor het huurcontract inging) of reparaties aan de deuren en waarvan nooit een aanpassing in de plaatsbeschrijving is gekomen.
En dan ten slotte over de huurwaarborg.
Vraag 4: Hoe kan ik die recupereren als we met het probleem van die plaatsbeschrijving zitten, ervan uitgaand dat de ingaande PB niet geldig is en ik onmogelijk de uitgaande PB kan ondertekenen... Kan ik door simpele argumenten een namiddagje bij de vrederechter uitsparen?
Een hele boterham, maar ik ben jullie heel dankbaar voor het beantwoorden van mijn vragen en alle tips en informatie hieromtrent.
Groeten,
M