Stilzwijgende verlenging abo tijdschrift met 2 jaar

vsdagama
Topic Starter

Stilzwijgende verlenging abo tijdschrift met 2 jaar

#1 , 07 jul 2016 20:20

Hey allemaal,

Graag had ik wat raad gehad met een zaak, die nu al sinds begin dit jaar aansleept en waarvoor ik recentelijkeen brief van een incassobureau heb ontvangen.

Ik heb voor de jaren 2014 en 2015 een 2-jarig abonnement op een 2-maandelijks tijdschrift gekocht. Dit via de website van de uitgever, waar bij registratie de algemene voorwaarden werden 'aangevinkt'.

Op de verkregen factuur stond duidelijk:

Code: Selecteer alles

[u]Omschrijving:[/u] Uw abonnement op xxxxx Van 1 van 2014 t/m 6 van 2015 BTW 6 % over €
Voor mij een zeer duidelijke zaak: ik bestel iets, betaal daarvoor en wil daarna graag met rust gelaten worden na de afloop van het 2-jarig abonnement in december 2015.

Nu begint de miserie op 08/02/2016:
Ik krijg een nieuwe factuur: een 2-jarig abonnement voor 2016 en 2017.
Deze mail negeer ik, aangezien ik niets besteld heb en allerminst interesse heb, en ik het eerder zag als een 'optie'.

Het normale gedrag van uitgevers, zoals mijn krant en andere weekbladen waar ik abonnementen van heb lopen, is dat deze op het einde van de looptijd een mooie "aanvraag tot verlenging" sturen. Vrijwillig op in te gaan, zonder gevolgen, waarmee ik hier ook dacht te maken te hebben.

Niet dus. Op 19/02 ontvang ik de digitale versie van het magazine in men mailbox. De papieren versie een weekje later.
Ik neem contact op via het contactformulier op 10/03/16, met de boodschap dat ik niks besteld heb en ik niets hoef te ontvangen.

Na meer dan een maand (11/04/2016) krijg ik antwoord:

Geachte heer xxxx, Wij hebben uw bericht in goede orde ontvangen. U heeft sinds 2014 een abonnement op Hardware Info Magazine, als u niets doet dan wordt dit abonnement automatisch verlengd met een regulier een twee jarig abonnement. Aangezien wij geen opzegging van u hebben ontvangen, is het abonnement automatisch verlengd. Wij zullen uw abonnement per einde looptijd opzeggen, het laatste nummer die u ontvangt is nr 6-2017 en deze valt rond 14-12-17 in de brievenbus. Als u nog vragen of opmerkingen heeft, kunt u altijd contact met ons opnemen. Wilt u zo vriendelijk zijn om bij het beantwoorden van dit bericht altijd het oorspronkelijke bericht en/of de bijlagen mee te zenden?
Ik stond perplex.
Hierna ben ik beginnen opzoeken en vond ik volgende nederlandse en belgische wetgeving:
Aangezien het om een nederlandse uitgeverij en nederlands tijdschrift gaat, maar ik in België woon, neem ik aan dat belgische wetgeving hier van toepassing zal zijn.

[b]art. VI.91 WER[/b] Deze bepaling betreft dienstenovereenkomsten van bepaalde duur die een beding van stilzwijgende verlenging bevatten. Bepaalde vereisten worden opgelegd inzake de vorm en de inhoud van een beding tot stilzwijgende verlenging: In vetgedrukte letters en in een kader los van de tekst, op de voorzijde van de eerste bladzijde; Vermelding van de gevolgen van de stilzwijgende verlenging alsook de uiterste datum waarop de consument zich kan verzetten tegen de stilzwijgende verlenging; Aangeven dat de consument, na een eerste stilzwijgende verlenging van een overeenkomst, de overeenkomst kan opzeggen zonder vergoeding, met inachtneming van de opzeggingstermijn die niet langer mag zijn dan twee maanden.

[b]Nederlands wetgeving:[/b] Abonnement op bladen en tijdschriften die minder dan één keer per maand geleverd worden. Bijvoorbeeld een tijdschrift dat één keer in het kwartaal bezorgd wordt. Hiervoor geldt een opzegtermijn van maximaal drie maanden.
Beide stroken niet met de voorgestelde verlenging met 2 jaar.
Op het tijdschrift staat niks mbt de stilzwijgende verlenging, zoals vooropgesteld in de belgische wetgeving.
Wél (hier is me na mailverkeer met de uitgever op gewezen) vind je op de voorlaatste pagina, in de "colofon" waar ook de gegevens van de redactie, contactgegevens en dergelijks staan dit tekstje tussen de verschillende gegevens verscholen:

Het abonnement zal na de eerste betalingsperiode stilzwijgend worden omgezet naar abonnement van onbepaalde duur. Opzeggingen (uitsluitend schriftelijk) dienen 12 weken voor afloop van de abonnementsperiode in ons bezit te zijn.
Dit is een stuk uit de algemene voorwaarden, geaccepteerd bij aanvraag van het abonnement:

Artikel 14 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging Opzegging: De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand. De consument kan een overeenkomst die voor[b] bepaalde tijd[/b] is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand. De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten: te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode; tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan; altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen. Verlenging: Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur. In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- en weekbladen en[b] tijdschriften[/b] stilzwijgend worden verlengd [b]voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden[/b], als de consument deze verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een [b]opzegtermijn van ten hoogste één maand[/b]. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand. De opzegtermijn is ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot het geregeld, maar minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften. Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode. Duur: Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste één maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten. Bij het tussentijds beëindigen van de overeenkomst worden voor sommige tijdschriften administratiekosten in rekening gebracht.
Hieruit snap ik dat ze zelf tegenstrijdig handelen met hun algemene voorwaarden door me stilzwijgend een abonnement aan te smeren met een duurtijd van 2 jaar, hoewel ik uit de algemene voorwaarden versta dat dit maar maximaal 3 maanden kan bedragen.

Na wat over en weer geharrewar op 11/4 en 12/4 komt het volgende uit de bus:

Bij xxxx Magazine geldt een 12 weken opzegtermijn. Indien u uw abonnement tussentijds met de geldige opzegtermijn wenst te beëindigen, dan is dat uiteraard mogelijk. Uw abonnement loopt dan af per editie 3 van 1 juli 2016. Hiervoor zou u dan nog een aangepast abonnementsbedrag dienen te voldoen van [b]€16,50[/b]. Dit is inclusief administratiekosten. Of u kunt het abonnement opzeggen per einde van de lopende abonnementsperiode, per editie 6 van december 2017. Graag vernemen wij uw wensen hierin.
Zonder reactie van mijnentwegen, ik ben nog steeds niet akkoord met de eerst vooropgestelde 2 jaar die ze me probeerden aansmeren en wens niks meer te maken te hebben met het bedrijf.

Waarna een bevestiging komt op 08/06/2016:

Uw abonnement is voor u opgezegd zoals eerder door mijn college gecommuniceerd. Als u nog vragen of opmerkingen heeft, kunt u altijd contact met ons opnemen.
Zonder enige vorm van factuur/methode tot betaling of dergelijke.
Ik denk dat de kous hiermee af is en het abonnement gewoon is stopgezet.

Het volgende dat ik dat ik krijg is een brief van een incassobureau, met de boodschap binnen de 8 dagen na dagtekening van de brief een som van €62,5 te betalen (verhoogd met invorderingskosten) Hier zit geen detail bij, hoe hoog de kosten zijn en of ik nu de 52,50 euro betaal voor het 2-jarig abonnement of de 16,50 voor het verkorte abonnement. Grappig detail: ik ontvang de brief pas 23 dagen na dagtekening in de brievenbus!!!

Excuseer mij voor het lange verhaal, maar dit zijn alle details die misschien nodig zijn een oordeel te kunnen vellen over deze zaak.

Is hetgeen deze uitgeverij doet legitiem? En moet ik dit alles zo maar slikken?
Of heb ik poten heb ik om op te staan?
Is het aan te raden verder te weigeren betalen, nu ik brieven van een incassobureau begin te ontvangen?

Alvast bedankt!

V

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus

#2 , 08 jul 2016 11:46

Typisch Nederlandse uitgevers.

Dit is geen juridisch advies, maar de kans is groot dat ze het opgeven als je hen verder negeert. Incasso zonder vonnis kan in België weinig beginnen en het bedrag is niet van de grootteorde om gerechtelijke procedures met onzekere uitkomst tegen u te beginnen. In Nederland zelf kunnen ze dit wel zonder veel problemen invorderen, vandaar dat ze daar zo snel een incassobureau onder de arm nemen.
"sowieso" schrijf je zo.

vsdagama
Topic Starter

#3 , 14 jul 2016 23:24

Heeft er iemand wél juridisch advies of enig weet van belgische wetgeving die beschermt tegen dit soort praktijken? (a.k.a. stilzwijgende verlenging van een tijdschrifts-abonnement met 2 jaar)

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”