Meerdere kamers in eigen woning verhuren

Duveltje
Topic Starter

Meerdere kamers in eigen woning verhuren

#1 , 04 jul 2016 15:13

Beste

Ik woon (wettelijk) samen met mijn vriendin. Huis is gekocht en in afbetaling. We genieten van de Vlaamse woonbonus.
Nu is er een kans om volgend jaar in het buitenland te gaan werken. Daarom zouden we graag 2 kamers in ons huis verhuren. We gaan zelf ook nog een kamer innemen voor in het weekend. We blijven dus in onze woning wonen.

Voor 1 kamer is er het concept van hospitawonen (stad Gent), maar voor 2 kamers vind ik weinig info.

Onder welke wetgeving valt deze situatie en waar kan ik info vinden of advies vragen?

Hartelijk bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 04 jul 2016 16:05

Is " kostendelend samenwonen" voor u een oplossing? Dit leunt in elk geval dicht aan bij hetgeen u voorstelt.

Zie misschien ook eens op https://www.facebook.com/groups/samenhu ... sing.gent/

Duveltje
Topic Starter

#3 , 05 jul 2016 22:30

Bedankt voor je antwoord!

Het kostendelend wonen of co-housing wordt al snel ingewikkeld zo te zien. Het nog maar de vraag of het loont door alle moeite te gaan om aan de huurvoorwaarden te voldoen.

Het is waarschijnlijk eenvoudiger mochten we het hele huis verhuren voor een jaar. We genieten momenteel wel van de woonbonus (lening voor 2014 afgesloten). In het jaar dat we in het buitenland werken hebben we daar uiteraard geen recht op. Maar erna weer wel, als we terug in België wonen?

Reclame

bosprocureur

#4 , 05 jul 2016 22:49

Eigenlijk is er niet zoveel verschil met een gewone verhuring; wel iets actiever beheer.

Hier vindt u alvast wat meer uitleg : http://www.inspirerend-wonen.be/vastgoe ... using.html

Kostendelend samenhuizen is allang geen uitzondering meer, en biedt een oplossing voor de hoge huurprijzen, maar ook voor een situatie als de uwe, waar u gewoon een of meer ruimtes voor uzelf reserveert voor als u eens terugkeert ....

Natuurlijk wel goede afspraken maken over wie wat doet, wie wat betaalt en wanneer, en ervoor zorgen dat u niet in het vaarwater van een echte opdeling (vergunningsplichtig) van het huis terecht komt .

Terug naar “Huren”