Verkoop niet aangegeven grondstuk (buitenland)

elmundo
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verkoop niet aangegeven grondstuk (buitenland)

#1 , 17 jun 2016 00:59

Hallo iedereen,

Ik zou graag een grondstuk willen verkopen die ik sinds 2010 in het buitenland in het bezit heb. Daar het KI ook in in dat land zeer laag is voor een grondstuk , heb ik nooit een belastingsaangifte gedaan. Het land in kwestie heeft ook een dubbelbelastingverdrag met België.

Nu komt de clue van het verhaal. Door de heropleving van de omgeving en de talloze investeringen, is mijn grondstuk nu aanzienlijk in waarde gestegen. Gezien de meerwaardebelasting vervalt bij een verkoop na 5 jaar, ben ik serieus aan het overwegen om het te verkopen.

Bij deze zou ik dus graag volgende vragen willen stellen:

- Zou ik bij een eventueel verkoop het bedrag rechtstreeks laten overmaken naar mijn Belgische rekening?

- Wat met de fiscus? Gaat hij dit beschouwen als niet aangegeven inkomens ter regularisatie ofschoon ik telkens KI en andere belastingen heb betaald in dat land (= dubbelbelastingverdrag)? Of gaat hij me louter beboeten omdat ik nooit mijn buitenlandse eigendom heb vermeld?

- Zou ik het nu best gewoon melden in mijn aangifte van 2016 dat ik wel degelijk een eigendom heb? En dan tot de verkoop pas in een latere periode overgaan? Dan weet de fiscus waar het geld vandaan komt.

Zou ik aub een beetje hulp kunnen krijgen over mijn opties?

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin

#2 , 17 jun 2016 02:03

1. Welk land? De wetgeving kan verschillen land per land. Sommige landen heffen lokale meerwaardebelastingen op onroerende goederen.

2. Over hoeveel meerwaarde spreken we? Wat was de originele aankoopprijs?

elmundo
Topic Starter

#3 , 17 jun 2016 09:10

@fortuin

Bedankt voor je antwoord.

1.) Turkije, meerwaardebelasting vervalt na 5 jaar. Daar heb ik me al over geinformeerd

2.) Aangekocht voor 40.000 TL (in 2010 was dit circa 20.000 euro). Nu heb ik een bod gekregen van een pas gebouwde 5-sterrenhotel, dat vlak tegenover mij gelegen is, voor een bedrag van 375.000 euro.

Reclame

Fortuin

#4 , 17 jun 2016 12:34

Proficiat - mooie meerwaarde!

1. Als er geen meerwaardebelasting te betalen is in Turkije op onroerende goederen, dan is dit meestal belastingvrij in België. Je moet er het dubbelbelastingverdrag bijhalen om zeker te zijn, maar in de meeste gevallen betaal je enkel belasting in het land waar het goed gelegen is.

2. Gelet op de snelle waardestijging / laag KI (hebben ze daar iets gelijkaardig met een KI?) zal dat allemaal goed meevallen. Je kan zo'n situatie altijd laten regulariseren bij je lokale taxatiekantoor. Belangrijk is natuurlijk wel dat u niet nog 5 gronden in Turkije heeft. Hiervoor neemt u best een fiscaal advocaat onder de arm - hij kan zelf een berekening maken van hoeveel dit zou kosten, en desnoods (zonder uw naam te vermelden) contact opnemen en eens polsen. Bij spontane regularisaties van aangiftes geeft de fiscus normaal gezien ook geen boetes.

Ter informatie, de betere fiscale kantoren: http://www.legal500.com/c/belgium/tax. Hier zitten zeker mensen die hierbij kunnen helpen. Deze zullen ook wel contacten in Turkije hebben om daar het geheel nog eens na te kijken + mogelijk te helpen met de contracten, etc. Reken €200-350 per uur, excl. btw. In totaal kost je dat een paar duizend euro, schat ik. Bij zo'n transactie is dat een kost die gemakkelijk te dragen valt, lijkt me.

3. Het bedrag van de verkoop kan je dan gewoon op je Belgische rekening laten storten (indien in buitenlandse munt, opletten met de wisselkoersmarges die banken aanrekenen, kan oplopen tot 2-3%!). Verkoop je aan een buitenlandse partij dan kan je mogelijk best een prijs in euro of dollar overeenkomen. Gelet op het bedrag kan de bank mogelijk wel vragen waar het geld vandaan komt.

elmundo
Topic Starter

#5 , 17 jun 2016 15:13

Nee ik heb maar één eigendom ter beschikking.

Heel erg bedankt voor de beknopte info. Ik sta nu toch al een stukje verder! Bij een potentieel verkoop zal ik voorafgaandelijk inderdaad een fiscaal kantoor contacteren.

opmerking: In Turkije hebben ze ook zoals hier een systeem van het KI, alsook een gemeentebelasting.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”