Ik heb een aantal vragen waar iemand hier misschien wel een antwoord op weet of waar we misschien terecht kunnen.
Mijn vriendin heeft op haar 15e een operatie aan haar hoofd gehad en daar epilepsie en migraine aan overgehouden, daar bovenop heeft ze ook nog veel andere medische problemen. De problemen in verband met haar hoofd zijn de laatste maanden echt heel erg. Ze voelt haar vaak misselijk, duizelig, voelt zich echt super moe (en dan bedoel ik écht abnormaal moe), daar bovenop kan ze haar niet concentreren.
Haar neuroloog heeft een tijd geleden voor haar een papier opgesteld dat ze maximum in staat is om halftijds te werken en haar huisdokter zegt dat met al haar problemen ze nooit in staat is om iets te doen van werk. Deze klachten hebben er ook voor gezorgd dat ze niet geslaagd was voor haar opleiding Orthopedagogie. Momenteel denkt haar neuroloog er zelfs aan om haar gehandicapt te verklaren, maar dat kan volgens de ziekenkas niet zomaar omdat je dan minstens 1 jaar op ziekenkas moet zijn, blijkbaar.
Momenteel werkt ze 23u per week en het is altijd een helse strijd om dit vol te blijven houden. Vooral omdat haar klachten niet beter worden, maar altijd erger worden. Ze is voor haar epilepsie al een aantal keer van pillen veranderd zodat ze bv minder moe zou zijn, maar dan heeft ze weer super veel last van die migraine en misselijkheid. Er is niet echt een balans te vinden.
Voorlopig verdient ze redelijk weinig en heeft ze nog een beetje werkloosheidsuitkering maar dat houdt ook een keer op (lees volgend jaar). Ze heeft geprobeerd een uitkering van de ziekenkas te krijgen omdat ze maar 8 u officieel werkt en de rest is eigenlijk vrijwilligerswerk waarvoor ze betaald wordt maar bij de ziekenkas krijgt ze alleen maar te horen dat ze een moeilijk geval is en dat er geen oplossing is.
Het kan toch niet zo maar dat hier niets aan te doen is? Voor ze begon te werken raadde haar dokter haar aan om niet te gaan werken omdat ze daar niet in staat toe was, maar omdat ze toch wilde proberen, is ze daar nu de dupe van omdat ze zogezegd te weinig gewerkt heeft om een uitkering aan te vragen.