Dag allemaal,
Ik hoop dat jullie kunnen helpen want ik begrijp er even niets meer van. Voor onze haalbaarheidsstudie (opleiding bakker/chocolatier) moesten we zelf een bedrijf tot in de details (erg extreem) opstellen.
Nu blijkt dat op het einde van de rit ik verlies maak van +- 8000 euro (onder andere door personneelkosten). Echter moeten we nog onze vennootschapsbelasting berekenen (heb een BVBA), doch geraak ik er niet aan uit hoe dit in dit geval moet.
Als ik opzoek over vennootschapsbelastingen en verlies spreekt men van winst te gebruiken uit het vorig jaar, echter zijn we zogezegd nog jaar één en is dit dus niet mogelijk. Ook spreekt men over geschatte winst van de volgende 9 jaar te gebruiken wat ik onmogelijk kan weten.
Verder is er nog sprake van een "verlaagd tarief" waaraan enkele voorwaarden zijn toegepast zoals een minimum belastbaar inkomen van 36.000 euro aan één van de bedrijfsleiders. Echter kan je dit toch niet hebben bij verlies?
Simpelweg gezegd, is er wel een vennootschapsbelasting bij verlies en zo ja hoe zit dit dan in mijn geval?