Vennootschapsbelasting (Haalbaarheidsstudie)

Ancolet
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vennootschapsbelasting (Haalbaarheidsstudie)

#1 , 28 mei 2016 17:07

Dag allemaal,

Ik hoop dat jullie kunnen helpen want ik begrijp er even niets meer van. Voor onze haalbaarheidsstudie (opleiding bakker/chocolatier) moesten we zelf een bedrijf tot in de details (erg extreem) opstellen.

Nu blijkt dat op het einde van de rit ik verlies maak van +- 8000 euro (onder andere door personneelkosten). Echter moeten we nog onze vennootschapsbelasting berekenen (heb een BVBA), doch geraak ik er niet aan uit hoe dit in dit geval moet.

Als ik opzoek over vennootschapsbelastingen en verlies spreekt men van winst te gebruiken uit het vorig jaar, echter zijn we zogezegd nog jaar één en is dit dus niet mogelijk. Ook spreekt men over geschatte winst van de volgende 9 jaar te gebruiken wat ik onmogelijk kan weten.

Verder is er nog sprake van een "verlaagd tarief" waaraan enkele voorwaarden zijn toegepast zoals een minimum belastbaar inkomen van 36.000 euro aan één van de bedrijfsleiders. Echter kan je dit toch niet hebben bij verlies?

Simpelweg gezegd, is er wel een vennootschapsbelasting bij verlies en zo ja hoe zit dit dan in mijn geval?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin

#2 , 28 mei 2016 18:08

Bij verlies (boekhoudkundig, rekening houdend met wat de afschrijvingen en kosten zijn) betaal je geen vennootschapsbelasting. De vennootschapsbelasting is een winstbelasting. Je zal in je eerste boekjaar dus een verlies van €8.000 hebben, dat je kan overdragen naar het volgende boekjaar.

In het volgende jaar kan je dus eigenlijk €8.000 meer verdienen, voor je belastingen zal moeten betalen. In jaren van verlies maakt het verlaagd tarief niet uit.

Voorbeeld:
Jaar 1: €100.000 omzet, €108.000 kosten + afschrijvingen = €8.000 verlies. Geen vennootschapsbelasting te betalen.
Jaar 2: €125.000 omzet, €108.000 kosten + afschrijvingen = €17.000 winst. Overgedragen verlies is €8.000 en mag je aftrekken van de winst. Winst van het boekjaar is dus €17.000 - €8.000, of €9.000, waarop vervolgens 33,99% belasting zal moeten worden betaald (of minder indien het verlaagd tarief van toepassing is)

polk

#3 , 28 mei 2016 18:25

Vennootschapsbelasting wordt ruwweg als volgt berekend:
((Boekhoudkundige winst of verlies + verworpen uitgaven + uitgekeerde dividenden) - allerlei aftrekken) * tarief

Als er geen dividend wordt uitgekeerd en de verworpen uitgaven lager zijn dan het boekhoudkundige verlies, zal er geen vennootschapsbelasting verschuldigd zijn.

Voorbeelden van veel voorkomende verworpen uitgaven zijn kosten mbt personenwagens, relatiegeschenken, restaurantkosten, maaltijdcheques, ...

'Winst gebruiken uit het vorig jaar' =>dit heb je volgens mij van een Nederlandse bron? België hanteert nl. het 'carry forward' systeem, niet de'carry back'. Dit betekent dat in België verliezen uit de vorige jaren kunnen worden afgetrokken van de huidige winst.

Als de belastbare basis ((Boekhoudkundige winst of verlies + verworpen uitgaven + uitgekeerde dividenden) - allerlei aftrekken) nihil is, maakt het niets uit of het verlaagd of het normaal tarief van toepassing is. 0 * 25% of 0 * 33% blijft 0.

Reclame

Ancolet
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mei 2016 18:45

Hartelijk bedankt aan beide hier voor de uitleg! Dan laat ik de vennootschapsbelasting dus maar zo vanwege het verlies. Was me even te verwarrend met al die zaken, ook omdat men in de lessen nooit sprak over verlies als het ging om belastingen enkel maar over winst.

Het klopt inderdaad dat ik enkele zaken heb gezien op Nederlandse sites, dacht dat er niet veel verschil was op dat vlak, blijkbaar dus wel.

Nogmaals erg bedankt voor de info!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”