gaan inwonen bij oma

kimberleyvolckaert
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

gaan inwonen bij oma

#1 , 15 mei 2016 13:01

Hallo,
Ik ben een 18 jarige meid die nu nog inwoont bij haar ouders. Mijn ouders willen echter dat ik verhuis (ik zit nog in het middelbaar en ga volgend jaar naar de hoge school). Ik kan dus nog niet op eigen benen staan. Ik kan wel bij mn lieve oma intrekken die al reeds op pensioen is. Mijn vraag is of er iets veranderd voor haar en haar pensioen als ik mijn adres er zet?
Ik heb zelf dus géén inkomen.
Zal er iets veranderen?

Kimberley

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 15 mei 2016 13:24

zonder de achtergrond van het hele verhaal te kennen toch deze raad: je bent 18 en trekt volgend jaar naar de hogeschool. Het lijkt me dat je dus geen schoolverzuimer of trisser bent. Vraag aan je ouders dat ze je officieel informeren dat ze wensen dat je ergens anders gaat wonen. Daarmee bedoel ik dus: per gehandtekende en gedateerde brief of mail. Let wel: je ouders kunnen de reden waarom ze dit wensen ook indeze officiele communicatie verwoorden.
En nu de theorie: je ouders zijn wettelijk verplicht inje onderhoud te voorzien tot je een studei hebt afgerond waarmee je eenkans maakt op een goede job op de arbeidsmarkt. Je mag dus vragen dat je een hogeschoolopleiding kan afronden.
Dat je ergens anderw zal gaan wonen is in jouw geval geen eigen keuze. Het is de vraag van je ouders. Let wel: de reden waarom ze wensen dat je elders gaat wonen kan een zeer valabele reden zijn.
als je elders gaat wonen heb je recht op: zelf je kinderbijslag te ontvangen. en terugbetaling door je ouders van studiekosten, transport kleding en medische kosten , weliswaar op voorlegging van de facturen en betalingsbewijzen.
Leefgeld (voor voeding en onderdak) kan je vragen aan je ouders, maar daar zullen jullie het samen eens over moeten worden. Ze kunnen vinden dat je bijvoorbeeld (niet ik er van uitga dat dit het geval is) door erg onaangepast gedrag binnen het huisgezin niet meer kàn thuiswonen, je zelf ook een deel van de oplossing moet vinden en bijvoorbeeld bijklussen om op een andere plek te kunnen wonen dan thuis. Het komt er dus op neer om redelijk te onderhandelen met je ouders.

Scorpio

#3 , 23 mei 2016 18:17

Als oma gewerkt heeft, zal zij de aanvraag voor het kindergeld moeten doen... Als ze weduwe is en nooit gewerkt heeft, heb ik geen idee. Ik kan enkel dit zeggen: toen ik na mijn verhuis naar België met 2 kleine kinderen, zonder werk, een maand bij mijn ouders heb gelogeerd (en gedomicilieerd omdat ik bewijs nodig had dat ik in België woonde), bleek dat ik voor kindergeld via de "kas" van mijn gepensioneerde vader moest gaan. En dit voor 6 maanden (dus ook nadat ik al verhuisd was). Uiteraard zal deze jongedame kunnen eisen dat haar ouders haar financieel steunen tijdens haar studies, zelfs als ze bij oma woont.

Reclame

Terug naar “Andere”