Webshop starten als minderjarige

Lioliv
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Webshop starten als minderjarige

#1 , 14 mei 2016 23:09

Goeiedag allemaal,

Ik ontwerp sinds kort mijn eigen T-shirten. Ik zou deze graag verkopen op een eigen webshop. Ik doe het gewoon als hobby, het is niet de bedoeling om hier grote winst mee te maken en mijn brood ermee te verdienen. Gewoon omdat ik het echt leuk vind en anderen mijn werk ook weten te appreciëren. Maar aangezien ik nog maar 16 ben weet ik niet op welke manier ik dit moet aanpakken en of dit überhaupt wel mogelijk is als minderjarige.

Zouden jullie mij hier wat raad in kunnen geven? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 15 mei 2016 00:25

Dit als eens lezen
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 45#p426288

Tevens zijn uw ouders burgerlijk en strafrechtelijk verantwoordelijk om financieel niet te vergeten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mei 2016 07:58

Je had die vraag al gesteld en de wet die veranderd niet op een paar uur hé.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 mei 2016 10:08

En ik wil je waarschuwen als minderjarige mag je geen daden van koophandel stellen !!

Dit zou wel eens voor je ouders duur te komen staan .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lioliv
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mei 2016 21:22

Goeiedag,

Ik heb nog nooit eerder een vraag gesteld op dit forum, ik heb pas sinds drie dagen een account.

Anyway, ik weet dat als je als minderjarige een onderneming start en dus zelfstandig bent dat je ouders dan ontzegd worden van hun kindergeld. Maar wat ik mij afvroeg was of een kleinschalige webshop ook daadwerkelijk als onderneming wordt gezien. Overigens stemmen mijn ouders er ook mee in om deze webshop indien nodig te starten op hun naam zodat zij het eigenlijk verkopen en ik enkel insta voor de productie van de T-shirts. Alhoewel het natuurlijk veel fijner zou zijn voor mij als de webshop kan gemaakt en gehouden worden op mijn naam aangezien ik de T-shirts zelf produceer en de website volledig zelf maak en onderhoud en dergelijke. Maar als dit echt niet mogelijk is als zestienjarige zit er niets anders op.

In ieder geval, bedankt

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 16 mei 2016 21:27

Je gaat altijd een btw-nummer nodig hebben, minderjarig of niet. Je kunt moeilijk verwachten dat bepaalde ondernemingen het gemakkelijker krijgen dan anderen.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 16 mei 2016 22:26

U kan als minderjarigen ( behoudens uitzonderingen) geen daden van koophandel stellen.
Er was kort geleden een quasi zelfde vraag waar ik naar verwezen heb.

Ofwel start u een firma wet u niet kan ofwel een eenmanszaak waar uw ouders gezien minderjarigheid volledig verantwoordelijk (lees aansprakelijk) voor zijn.

WP002
Berichten: 1479

#8 , 17 mei 2016 09:53

Er zijn dacht ik wel uitzonderingen voor zo'n laatstejaars economiestudenten die als schoolopdracht zo'n mini-onderneming moeten uit de grond stampen. In dat geval is het echter de school die de juridische eindverantwoordelijkheid neemt.
Als het níet in het kader van een schoolopdracht is: NIET AAN BEGINNEN!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”