studentenovereenkomst: verwarring!!!!

Is de de wetgeving rond studentenarbeid omslachtig en onduidelijk?

ja
25%
1
nee
50%
2
matig
25%
1

Totaal aantal stemmen: 4
marjan_buseyne
Topic Starter

studentenovereenkomst: verwarring!!!!

#1 , 05 dec 2007 00:23

Hoi iedereen

Ik ben student en begin deze week met een studentenjob. Ik ben enorm verward rond de wetgeving voor studentenarbeid.
Om een laag RSZ-tarief te kunnen genieten mag je niet meer dan 23 dagen in de maanden juli - augustus - september werken en ook niet meer dan 23 dagen in de overige maanden (1ste, 2de en 4de kwartaal)

Met mijn baas heb ik hierover gesproken en hij beweert dat als ik meer dan 23 dagen werk onder het jaar ( 1ste, 2de en 4de kwartaal) ik geen hogere RSZ-kosten moet betalen, dat hij enkel hogere RSZ-kosten moet betalen? Klopt dit wel?

Ik wil gewoon weten wat mij het voordeligste uitkomt. Ik zou zo'n 5 keer per maand kunnen werken en dit voor 7 maanden in het 1ste, 2de en 4de kwartaal en daarnaast wil ik ook nog in de zomervakantie werken. Wat komt mij dan het voordeligste uit? De 23 dagen in beide gevallen niet overschrijden of gewoon meer dan dit werken, RSZ-bijdragen, bedrijfsvoorheffing betalen ...?

Daarnaast als ik zoveel zou werken heb ik schrik om over een bepaald bedrag te komen en dat dat dan een bepaald nadeel inhoudt, maar weet niet welk?

Wie kan mij alsjeblieft helpen?

Vriendelijke groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marieke

#2 , 10 dec 2007 15:48

Wetgeving studententewerkstelling:

Een student moet in het begin van elk kalenderjaar beslissen of hij/zij dat jaar mét of zonder RSZ-bijdrage (en bedrijfsvoorheffing) zal werken. De solidariteitsbijdrage moet hij/zij altijd betalen, maar dit is weinig.

Een overzichtje:
1) Werken zonder RSZ-bijdrage in kwartaal 3:
- max. 23 dagen
- student betaalt 2,5% RSZ (dit is de solidariteitsbijdrage)
- werkgever betaalt 5% RSZ

2) Werken zonder RSZ-bijdrage in kwartaal 1+2+4:
- mag gecombineerd worden met 1)
- max. 23 dagen
- student betaalt 4,5% RSZ (solidariteitsbijdrage)
- werkgever betaalt 8% RSZ

3) Werken mét RSZ-bijdrage:
- onbeperkt
- student betaalt 13,07% RSZ
- student betaalt ook bedrijfsvoorheffing, zal belastingsbrief moeten invullen en zal van deze bedrijfsvoorheffing veel terugbetaald krijgen.

Bij 1) en 2) zal bij overschrijding van de 23-dagen-regel, een rechtzetting volgen, zowel voor de student als voor de werkgever waarbij de overschrijding gebeurt.

1) 2) en 3) maken voor 'het fiscaal ten laste blijven van de ouders' geen verschil uit. Je bent niet meer fiscaal ten laste van je ouders indien je jaarlijks meer dan 2660 euro netto verdiend hebt (3840 euro indien je fiscaal ten laste bent van een alleenstaande ouder).

Voor 't behoud van de kinderbijslag mag je in een kwartaal max. 240 uren werken (uitgezonderd kwartaal 3)

marjan_buseyne
Topic Starter

#3 , 10 dec 2007 19:10

Hoi
Bedankt voor dit antwoord, op die manier is het inderdaad niet omslachtig. Het werd gewoon eff onduidelijk omdat zelfs Acerta en Vedior iets anders zeggen dan wat jij nu zegt. Ik heb al 20 verschillende meningen gehoord, vandaar..

Bedankt om een antwoord te geven!

Groetjes
Marjan

Reclame

Terug naar “Andere”