onrealistische deadline voor verkoopsbelofte

Virginietje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

onrealistische deadline voor verkoopsbelofte

#1 , 04 mei 2016 14:34

Hallo,

ik wil voor de eerste keer een huis kopen, ik heb een bod gedaan bij het immo kantoor. Ze hebben mij een vast bod laten ondertekenen met onrealistische deadlines, hoewel ik daar vragen bij had. In dit vast bod staat dat ik binnen de 14 dagen een negatief of positief advies moet kunnen voorleggen van de bank, dat ik binnen de 5 dagen na aanvaarding van de verkoper een voorschot moet betalen, en dat ik binnen de 14 dagen een verkoopsbeloft moet ondertekenen, op straffe van een schadevergoeding van 10% van de aankoopprijs.
Mijn aanbod is aanvaard, mijn kredietaanvraag is naar de hoodfzetel van de bank gestuurd en ik heb het voorschot betaald. Ik wil dus echt doorgaan met die koop. Het immokantoor wil mij nu binnen de kortste termijn een verkoopsbelofte laten ondertekenen, dat moet binnen de 14 dagen volgens het bod dat ik ondertekend heb. Maar mijn bank kan mijn dossier onmogelijk rond krijgen binnen dit termijn.
21 werkdagen is volgens de bank een standaard termijn, het immo zegt iets anders.
Wat moet ik nu doen? en wat zijn mijn rechten?
danku !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 04 mei 2016 14:40

Het maakt niet uit wat een standaardtermijn is, als u een overeenkomst ondertekent, moet u zich daar aan houden.

sloeberken

#3 , 04 mei 2016 14:42

Jij beslist toch wat je wil tekenen, je moet u niet altijd neerleggen bij de mooipraat van een immo. Je had u voorschot aan u eigen te kiezen notaris moeten betalen. Als de koop doorgaat zeker u eigen notaris nemen, er zijn geen meerkosten aan verbonden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Jurgske2002

#4 , 04 mei 2016 15:33

Hoeveel voorschot heb je betaald ? Meteen 10 % ?
Hoe dan ook, je hebt getekend. Dus als de bank het krediet weigert, heb je een probleem.
Als je eigenlijk zeker weet dat het krediet geen probleem zal zijn, maar het dossier gewoon later in orde zal zijn, is er op zich geen probleem. Je betaalt immers pas bij verlijden akte het saldo.; en dat kan tot 4 maand later (en over die termijn kunnen ze eigenlijk niets eisen, aangezien dat volledig bij de notaris ligt).
Desnoods klop je bij een andere bank aan.

Virginietje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 mei 2016 17:29

danku ! dit is al een positiever antwoord. Volgens mijn bankier zal mijn krediet geen probleem zijn, maar je weet nooit natuurlijk. Ik zal pas gerustgestelf zijn wanneer ik een JA krijg :-(

basejumper

#6 , 05 mei 2016 13:39

Beste, bezorg als de bliksem die documenten aan je notaris. Die kan in voorkomend geval het immo kantoor wel even contacteren en zorgen dat je positie iets sterker wordt. Je betaalt je notaris bij deze transactie een pak ereloon. het is dan ook de bedoeling dat je van zijn expertise gebruik maakt. Onderteken niets zonder het eerst aan je notaris overgemaakt te hebben. Nu is het mogelijk al wat laat, maar de notaris zal de makelaar wel kennen en die desnoods even kunnen temporiseren; vraag dus nu om het ontwerp van de verkoopbelofte iver te maken aan uw notaris. Die zal helaas zijn tijd nodig hebben om dat na te kijken en daarmee kopt u wat tijd. Secundo zie ik niet in waarom er een verkoopbelogfte getekend dient te worden? Vraag aan uw notaris om een compromis op te stellen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LeenW

#7 , 05 mei 2016 13:46

Compromis is echt wel achterhaald hoor, tegenwoordig is wederzijdse aankoop/verkoopbelofte de norm.

basejumper

#8 , 08 mei 2016 20:13

Leen,

Ik zie als bankier toch nog bijzonder veel compromissen passeren. En verkoopbeloftes eerder beperkt. De norm zal het dus niet zijn...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

strenzke

#9 , 09 jun 2016 00:35

Hallo,

ik wil voor de eerste keer een huis kopen, ik heb een bod gedaan bij het immo kantoor. Ze hebben mij een vast bod laten ondertekenen met onrealistische deadlines, hoewel ik daar vragen bij had. In dit vast bod staat dat ik binnen de 14 dagen een negatief of positief advies moet kunnen voorleggen van de bank, dat ik binnen de 5 dagen na aanvaarding van de verkoper een voorschot moet betalen, en dat ik binnen de 14 dagen een verkoopsbeloft moet ondertekenen, op straffe van een schadevergoeding van 10% van de aankoopprijs.
Mijn aanbod is aanvaard, mijn kredietaanvraag is naar de hoodfzetel van de bank gestuurd en ik heb het voorschot betaald. Ik wil dus echt doorgaan met die koop. Het immokantoor wil mij nu binnen de kortste termijn een verkoopsbelofte laten ondertekenen, dat moet binnen de 14 dagen volgens het bod dat ik ondertekend heb. Maar mijn bank kan mijn dossier onmogelijk rond krijgen binnen dit termijn.
21 werkdagen is volgens de bank een standaard termijn, het immo zegt iets anders.
Wat moet ik nu doen? en wat zijn mijn rechten?
danku !

Dat is een compromis met opschortende voorwaarden, waar 14 dagen toch gebruikelijk is
I get my strenght out my Little Angel

Terug naar “Kopen”