Beste,
sedert begin deze maand heb ik een studentenkot onderverhuurd (met schriftelijke toestemming van de hoofdverhuurder) aan een minderjarige student. Alleen heb ik sindsdien al drie klachten wegens overlast ontvangen: de onderhuurder geeft kennelijk feestjes tot laat in de nacht, met luide muziek en veel herrie. Bovendien rookt hij in de kamer, wat expliciet verboden is, en onderhoudt hij de kamer erg slecht. Ik heb de onderhuurder en zijn wettelijke voogd daarop al aangesproken, maar zonder soelaas.
De hoofdverhuurder wil dan ook dat de onderverhuurder verdwijnt, maar ik heb geen idee hoe ik dat aan zou moeten pakken. Het onderverhuurcontract geeft geen andere reden voor opzegging dan einde huurcontract. Informatie op het internet gaat slechts over gewone verhuur, niet over studentenkoten.
Is het wellicht een optie om de hoofdverhuurder te vragen mijn contract op te zeggen, waarna ik het niet aan zal vechten. Of ben ik dan alsnog verantwoordelijk voor een schadevergoeding aan de onderverhuurder? Ik zag dat ik allicht ook naar de vrederechter kan stappen, maar daar zal nogal wat tijd overheen gaan en de hoofdverhuurder wil per direct een oplossing.
Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!
Bart