Hallo
Ik ben momenteel heel erg de artistieke toer op aan het gaan wat betreft hobby's. Ik maak o.a. schilderwerken, creatieve dingen met papier, plastic, textiel, up & recycle, soms ook met nieuwe materialen of een combinatie van oud en nieuw die herwerkt worden. Hier zitten absoluut mooie verkoopbare dingen tussen en ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf niet voldoende plaats heb om alles te zetten/leggen en dat het goed zou zijn als ik alles beetje bij beetje zou kunnen verkopen. Uiteindelijk zijn dit stuk voor stuk arbeidsintensieve processen en ook de kosten van bepaalde materialen en toestellen die ik gebruik om tot deze werken te komen zijn vrij kostelijk. Het is niet mijn bedoeling hier echt veel mee te gaan verdienen, het is een hobby en dat zal het ook blijven. De bedoeling die ik heb met het verkopen van bepaalde dingen is de kosten recupereren van het materiaal + deels voor de investeringen die ik gedaan heb, zodat ik geld heb voor nieuwe materialen en toestellen etc. Dit alles doe ik op eigen initiatief, zonder opdrachtgever. Dus ik wilde graag weten hoe ik dit wettelijk zou kunnen/mogen verkopen zonder al te veel problemen. Ik 'verdien' er uiteindelijk niets aan, hooguit uit de kosten. Een zelfstandige statuut is absoluut geen optie (kwestie dat ik hierop terugval als mijn hoofdberoep zou wegvallen). Kunstenaarsstatuut of payrolling is niet echt duidelijk omdat ik in de info die ik vind telkens een opdrachtgever wordt vermeld. Als 'diverse' inkomsten zou ik het kunnen aangeven aan de belastingen, maar dan moet ik 33% belasting betalen en hetgeen ik verkoop heeft absoluut geen 33% winstmarge, hooguit een break-even of een beetje extra voor de grotere investeringen. Ik wil gewoon achteraf geen miserie aangezien ik op rommelmarkten wil gaan staan & online verkoop doen. Hoe los ik dit op?