Wildplassen

Jasper.S
Topic Starter

Wildplassen

#1 , 15 apr 2016 15:40

Uit nieuwsgierigheid, ten gevolge van een discussie onder vrienden:
wat is het strafbare aan wildplassen? Gaat het om openbare zedenschennis, of eerder om de schade (vlekken, geurhinder, ...) die wordt toegebracht aan een al dan niet openbare plaats? Valt het in sommige gevallen te verantwoorden en/of kan het enigszins legaal gedaan worden? (medische condities buiten beschouwing gelaten)

Ik vermoed dat het gedeelte zedenschennis al kan opgelost worden door zich niet open en bloot te richten naar het publiek. Elk weldenkend (en nuchter) mens zal zich sowieso wel bedekken achter een schutting of boompje.

Als het vooral gaat om schade die toegebracht wordt:
- Wat is het verschil met een hondje die tegen een lantaarnpaal zijn behoefte doet?
- Wat met braakliggend terrein? Als je er voor zorgt dat je je gevoeg niet doet tegen een schutting, muur of constructie, is er dan nog sprake van schade? Een fikse regenbui spoelt al veel weg, denk ik dan.
- Wat met een bos of park, als je je ver genoeg verwijdert van de publieke paden en/of speelterreinen? --> Weinig/geen schade, er zijn zo veel dieren die daar rondlopen en hun gevoeg doen.
- Wat met truckers of werkmensen die tegen de banden van hun eigen truck pissen? --> Enkel schade aan eigen bezittingen
- Breng je nog schade toe als je in de lokale beek of gracht mikt?
- Kan je er onderuit komen als je bv. in een leeg flesje zou urineren? --> Geen schade of overlast, als je het flesje natuurlijk niet achterlaat (sluikstorten)

Iedereen kan weleens dringend moeten zonder dat er een toilet in de buurt is. Zijn er dan opties om geen boete te riskeren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 apr 2016 16:06

wat is het strafbare aan wildplassen?
Valt onder GASboetes, dus de daad op zich is het strafbare.

Volgens mij bent u eerder op zoek naar de redden waarom wildplassen strafbaar moet zijn, en dan kunnen we u enkel doorverwijzen naar de politiek.

asperger

#3 , 15 apr 2016 16:08

Maatregel ten gunste van de horeca.
Daarom geldt het niet voor dieren, die gaan niet op café.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Jasper.S
Topic Starter

#4 , 15 apr 2016 16:53

Volgens mij bent u eerder op zoek naar de redden waarom wildplassen strafbaar moet zijn, en dan kunnen we u enkel doorverwijzen naar de politiek.
Zoals gezegd in de openingspost ging het mij wel degelijk over het juridische ervan, en wat men u "ten laste legt" wanneer men u beboet. Nieuwsgierigheid dus, meer niet :)
De voorbeelden waren vooral om te illustreren dat dit in veel gevallen een verschil zou maken, moest men zo'n boete willen aanvechten.
Valt onder GASboetes, dus de daad op zich is het strafbare.
Da's een duidelijk antwoord, bedankt!

artemis

#5 , 15 apr 2016 17:19

http://elfri.be/wildplassers-opsluiten

Praat er ook eens over met uw vriendinnen, die hebben vast een andere kijk op uw zaak :mrgreen:
En waarom de plasteut voor vrouwen nooit een succes is geworden...

Maxime03

#6 , 28 jun 2016 11:21

Bij de politie bestaat er zoiets als handelen naar de geest van de wet en handelen naar de letter van de wet. Veelal zullen wildplassers beboet worden wanneer zij een vorm van overlast veroorzaken. Wanneer je in een park tegen een boom staat te urineren lijkt het me sterk dat ze u zullen beboeten, wees wel een beetje tactisch en sta niet te plassen naast het wandelpad. Wanneer u natuurlijk in een centrum tegen een gevel aan het urineren bent, dan zorgt u wel degelijk voor overlast, met name u bevuild de omgeving en zorgt voor geurhinder en eventuele schade tegen hetgeen u uw behoefte gedaan hebt.
En waarom mag een hond wel een plasje doen! wij zijn een elitair wezen die zoiets begrijpt. Al ooit eens tegen een vogel proberen te zeggen dat hij niet meer op uw auto zijn behoefte mag doen?

Terug naar “Administratief recht”