Beste,
Ik heb al een maandenlang lopend geval met zowel de medehuurders als de verhuurder en zal mijn verhaal eerst wat toelichten.
In Juli ben ik met 3 medestudenten samen op een appartement gegaan. Hiervan stond 1 iemand niet op het contract. Ik heb toen voor iedereen zijn borg voorgeschoten en dit staat op papier vast en ondertekend door iedereen, van 1 meisje kreeg ik die terug na een maand bij de 2 anderen niet, die bleven het maar uitstellen zelfs na 3 maanden. Na nog meer van zulke problemen heb ik besloten te stoppen met het samenwonen in September. We hebben toen met alle medehuurders een contract opgesteld waarin stond dat ik de elektriciteit/gas etc. wat nog resterend was en de borg van de ene meisje zou terugstorten nadat hun een nieuwe borg bij de verhuurster hadden overgemaakt. Dit heb ik netjes gedaan. Hierna zou er een addendum volgen of een nieuw contract, binnen 3 maanden die iedereen zou ondertekenen en zo zou mijn borg (die ik voor iedereen had voorgeschoten) vrijkomen op mijn rekening.
Als laatste heb ik nog handtekeningen van de medehuurders dat ik het appartement heb verlaten, mijn kamer in goede staat was en dat ik mijn sleutel heb ingeleverd.
Omdat je niet zomaar een contract mag opzeggen, heb ik nog 3 maanden kale huur doorbetaald aan de medehuurders die dit overgemaakt hebben met hun eigen huur naar de verhuurster.
Vervolgens kreeg ik enkele dagen later een mailtje van de verhuurster dat ik ook nog 500 euro boete moest betalen (dat ze dat zojuist bepaald hadden, dit was niet ter sprake gekomen toen ze zei dat ik nog 3 maanden huur extra moest betalen en daarna van het contract af kon) omdat er in het contract staat dat ze zelf het bedrag kunnen bepalen als boete wanneer de overeenkomst van 3 jaar eerder gebroken wordt (mag dit wettelijk zelfs?) . In het begin had ze ons uitgelegd dat als je na 1 jaar het contract eindigt heel de borg werd ingenomen, na 2 jaar de helft van de borg en na 3 jaar niks meer. Dat zou dus op 250 euro moeten komen als boete, niet op 500. Ik belde haar hierna met deze vraag waarna ze direct al antwoorden dat ze besloten hadden dit op 250 euro te houden.
Zo dacht ik dus dat alles prima zou verlopen verder. De nieuwe borg was gestort van de andere huurders, ik had mijn geld overgemaakt (electriciteit etc. en borg) en nu moest nog het addendum van de verhuurster komen.
Deze kwam telkens niet en wanneer ik er naar vroeg zei ze dat ze hem nog niet hadden of er nog mee bezig waren en er aan dachten geen addendum te doen maar een heel nieuw contract.
Na meerdere malen vragen was het termijn in December van 3 maanden (dat je minimaal van de voren moet opzetten en dan dus je contract zou moeten eindigen) verstreken. (Ik heb op de mail ook schriftelijk laten weten dat ik de huur zou beëindigen.) Vervolgens hield de moeder van een van de meisjes mij op de hoogte van de gang van zaken in januari. Ze zei dat er waterschade was en dat daardoor de verhuurster moeilijk deed maar dat ze beloofd had het contract 2 weken later te eindigen (dit was de moeder van het meisje waarbij ik haar borg teruggestort had).
Vervolgens hoorde ik enige tijd niks en heb ik een aantal weken gewacht op mijn borg die dan, na het beëindigen van het contract terug gestort zou moeten worden.
Nadat ik geen reactie kreeg heb ik de verhuurster en de moeder van dat meisje zelf gemaild. De verhuurster heeft enkel gezegd dat het contract beëindigd is en dat de huurders eruit zijn, de moeder van het meisje zegt dat ze via de huurbond hun borg hebben teruggekregen omdat dit niet aan het contract vast zat (en de mijne dus wel). En dat ik maar moest proberen het toch maar terug te krijgen terwijl het hier niet enkel mijn borg bedraagt maar die van iedereen en ik die van haar dochter zelfs nog terug overmaakt heb onder de afspraken.
Ik vrees er dus voor dat de verhuurster mijn huur niet zomaar zonder meer zal terugstorten, zelfs niet zonder de boete van 250 euro die ik bereid was te betalen.
Mijn vraag is, wat kan ik hier aan doen? Zijn er misschien instanties waar ik terecht kan?
Ik wilde graag vragen of iemand mij verder kan helpen.
Alvast hartelijk bedankt!