Huurdster weigert schimmel op te kuisen

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

Huurdster weigert schimmel op te kuisen

#1 , 06 apr 2016 20:50

Korte schets van het probleem:

In september/oktober voerde ik werken uit aan een woning die ik verhuur, terloops meldt de huurdster problemen met water in de kelder die vroeger altijd kurkdroog was. Tengevolge van de aanleg van nieuwe rioleringen in de straat om de hoek hebben vele woningen rond die straat nu last van water in de kelder.

Eind oktober/begin november behandel ik de kelder met een dichtingsproduct en er komt geen water meer in.

Eind januari laat de huurder weten dat er al geruime tijd terug water in de kelder en schimmel op de muur staat. Gezien het hoge grondwater is het onmogelijk om de dichting van de keldermuren op te trekken. Dus ik plaats een mechanische ventilatie van de kelder naar buiten en plaats een dweilpomp om het water af te voeren.

Ik vraag de huurder om de schimmel op de muur af te kuisen zodat we kunnen zien of die terugkomt en om niet te verspreiden. Blijkbaar wil zij dit niet doen en ondertussen is de schimmel al verspreid naar de traphal omdat de kelderdeur ook altijd open staat. Dit heb ik 2 weken geleden moeten constateren

Ondertussen had ik al 3x gevraagd om die schimmel af te kuisen en de ruimten regelmatig te verluchten, maar blijkbaar is dit teveel gevraagd want huurder ziet er het nut niet van in en verluchten, daar is het te koud voor.

Vandaag kwam het tot een hevige woordenwisseling, huurdster verwacht dat ik die schimmel kom opkuisen, terwijl zij als bewoner instaat voor de goede staat en zindelijkheid van de woning dacht ik.

Kort gesteld, als er niet snel iets gedaan wordt aan die schimmel dan verspreidt die zich door het ganse huis.


Wat kan ik nu best doen? Zelf dacht ik om haar morgen AS te sturen en haar te wijzen op haar plichten en haar 1 week de tijd te geven die schimmel op te kuisen. Indien ze dit niet doet, naar de vrederechter trekken.

Klein detail: huurdster staat op de lijst voor een serviceflat en vermoedelijk tussen nu en een paar maanden zal ze een toegewezen krijgen, ik heb de indruk dat ze het niet meer zo nauw neemt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3796

#2 , 07 apr 2016 09:26

Hetgeen je zelf al aan dacht, lijkt mij de correcte manier van handelen.

Onderhoud van een huurwoning is voor de huurder. Schimmel reinigen die er komt door niet te ventileren, is ook voor de huurder.
Opmerking: in eerste instantie was de schimmel voor u als verhuurder, daar dit door een structureel probleem kwam.
Nu je echter de mogelijk geboden hebt aan de huurder om de ruimte te ontvochtigen en te verluchten, is het haar probleem geworden.

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

#3 , 07 apr 2016 11:27

AS vertrokken...

Reclame

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 07 apr 2016 11:40

Jij wil dus een oudere dame, die binnenkort naar een serviceflat verhuisd, de muren van uw kelder laten afwassen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 07 apr 2016 11:47

Jij wil dus een oudere dame, die binnenkort naar een serviceflat verhuisd, de muren van uw kelder laten afwassen.
Inderdaad mava, hoe moet zij een kelder verluchten, door de deur open te laten.....!! heb je haar vergoed voor de elektriciteit die je verbruikt hebt.
Schimmel komt door een fout die niet van de huurder is, had je onmiddellijk de kelder goed waterdicht gemaakt had dit nooit gebeurd.
Huurder valt niets te verwijten, ze heeft u onmiddellijk verwittigd en haar plicht gedaan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

artemis
Berichten: 3294

#6 , 07 apr 2016 12:06

Tengevolge van de aanleg van nieuwe rioleringen in de straat om de hoek hebben vele woningen rond die straat nu last van water in de kelder.
En ben je zeker dat de oorzaak van het probleem nu opgelost is?
Wij hadden een gelijkaardig probleem in de kelder waar wij verhuren. Oorzaak bleek uiteindelijk barsten in de terracotta afvoer naar de riolering, net voor het gebouw. Watermaatschappij is dan de afvoer komen vernieuwen.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 07 apr 2016 12:39

Veel voorkomend probleem bij nieuw rioleringen in de straat. De oude buizen zijn zo lek en/of poreus, dat ze eigenlijk als drain dienen voor het grondwater. De nieuwe buizen zijn waterdicht, waardoor er geen grondwater meer kan indringen. Gevolg: het zoekt zijn weg naar de kelders van de aanliggende huizen.
Oplossing: zorgen dat uw kelder waterdicht is of een goede afloop heeft

giserke
Berichten: 2434

#8 , 07 apr 2016 14:01

Als ik uw verhaal lees, kan uw huurder niks tenlaste worden gelegd.
De schimmel is er gekomen door een technisch mankement aan de woning, niet door slecht onderhoud van de huurster.

Alleen jij als eigenaar bent verantwoordelijk voor de technische staat van de woning, en jij moet er dan ook voor zorgen dat eventuele schade hersteld wordt. Niet uw huurster, zij heeft daar niks mee te maken

KJ86
Berichten: 2663

#9 , 07 apr 2016 18:49

Ik heb de indruk dat de verhuurder maatregelen heeft genomen voor de ventilatie te forceren omdat de huurder weigerde handmatig te ventileren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 07 apr 2016 19:03

KJ86 dan moet een oud vrouwtje met haar armen zwaaien in de kelder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

artemis
Berichten: 3294

#11 , 07 apr 2016 19:38

Verhuurder verwacht blijkbaar dat de huurder de schimmel die door een externe factor buiten haar wil/gedrag is veroorzaakt zelf moeten verwijderen, dat lijkt me niet logisch. Volgens mij had de brandverzekering gebouw van de verhuurder aangesproken kunnen worden
Verluchten van de kelder nu is dan weer een andere zaak, maar de schimmel moet eerst verwijderd zijn. Is er in deze woning dan geen keldergat die normale verluchting voorziet?

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

#12 , 07 apr 2016 21:12

Aangezien ik er zelf niet woon, kan ik moeilijk mijn bed erbij maken om die kelder droog te houden en eventuele schimmel op te kuisen.

@Mava: de problemen komen inderdaad van de nieuwe rioleringen die potdicht zijn en het grondwater niet meer draineren, alle huizen in de buurt hebben last en sommigen heel veel. Juist naar een infovergadering geweest.

Ik kan enkel verder werken aan de kelderdichting als het grondwater terug lager staat, in afwachting heb ik het nodige gedaan om de boel onder controle te krijgen.

Alleen weet ik niet of de schimmel weg zou blijven of dat die terugkomt omdat er nog te weinig verluchting is of teveel vocht.

Als huurder moet je de woning in een zindelijke staat houden, daar hoort poetsen bij, ook al ben je 60 jaar. Doordat zij (of haar inwonende zoon van 30j) die schimmel niet heeft afgekuist, wat hoop en al 30 min in beslag neemt, is die nu al merkbaar aan de voordeur en in de traphal.

Neen, ze zitten liever gans de dag op hun gat sigaretjes te roken in de living, waar zelfs een roker van gaat lopen. Zelfs ventileren is teveel gevraagd want oei dat is te koud zenne.

Wat stellen jullie dan voor dat ik doe???

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

#13 , 07 apr 2016 21:14

Kelder is 8m verwijderd van de straat, ik heb een ventilator in een frame op de verluchtingsgaten gezet zodat de kelder constant in onderdruk staat. En een darm naar de straatkant gesukkeld met een dweilpomp die tot 1mm wegpompt.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 07 apr 2016 21:48

Zou wel opletten als u huurders inspectie wonen Vlaanderen aanvragen, is de kans heel groot dat het onbewoonbaar verklaart word.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

#15 , 07 apr 2016 22:41

Misschien is dat hun bedoeling wel... ik was er al aan aan het denken. Bij uittreding gaat ze toch een en ander moeten vergoeden want de plafonds en de muren zien geel van de rook, evenals de knoppen van de lichten, de keukenkasten, koepels... En mss gaat het daarom.

De CV ketel moest al sinds mid november nagezien worden voor een nieuw attest... awel ik heb zelf een goedekope technieker moeten opzoeken en achter zijn veren zitten om volgende week te komen, na gebikkel met de huurder hoe dit te betalen (106 euro) want zij kan dat niet ineens. Pas toen ik voorstelde om dit voor te schieten en zij 20euro per maand te betalen ging ze akkoord.

Punt is dat ze niet wil meewerken, en ik wel actie ondernomen heb. Uiteindelijk was de woning in orde (6j geleden nieuwe CV/sanitair/electro/dak/ramen/vloeren/keuken/badkamer), maar is het vochtprobleem opgetreden na heraanleg van de straat, en daar heb ik geen zeggenschap in. Ik had een oplossing, maar na zware regenval is het grondwater nog gestegen en zat ik te laag met mijn waterdichting van de kelder.

Initieel heeft ze dat ook niet gemeld, pas toen ik stormschade kwam herstellen kwam dit boven omdat de buurman aan het verhuizen was en me dit vertelde.

Volgens mij is de bron van de schimmel voldoende weg door die ventilator in de kelder en de pomp, maar doordat zij die schimmel niet opkuist en de gang niet verlucht komt dat tot ontwikkeling natuurlijk.

Het ligt eigenlijk aan mij, ik ben altijd te makkelijk geweest, was er een probleem met de afvoeren op het platte dak dan kroop ik daarop en maakte dat proper, kleine dingen... terwijl het eigl haar taak was.

Ik denk trouwens dat er nog meer aan de hand is, want buren klagen over nachtelijke activiteiten, aan en afrijden van auto's, dingen die het daglicht schuwen, dat terzijde.

Terug naar “Huren”