Co-ouderschap kat

Sofie1992
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Co-ouderschap kat

#1 , 30 mar 2016 16:52

Mijn vriend heeft met zijn ex een kat gekocht. Ze betaalde elk de helft maar is op haar naam gezet. Ze zijn uit elkaar gegaan en er is een papier opgesteld door mijn vriend. Daarop staat dat ze de kat om de twee weken wisselen, tenzij anders overeen gekomen. Dit is door hen allebei ondertekend. De wissel is ondertussen door haar veranderd naar om de 1,5 week. Mijn vriend stemt met alles in wat ze wilt veranderen uit angst zijn kat volledig te verliezen.

Mijn vraag is heeft mijn vriend eigenlijk iets te zeggen over de kat?
Bv. De termijn van de wissel.
Ook de kosten worden gedeeld (dierenarts, medicatie).

Groetjes,
Sofie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 30 mar 2016 16:54

Een kat is een goed, van co-ouderschap kan er dus niet echt sprake zijn. Als ze een regeling van gedeeld gebruik willen, dienen ze dit zelf af te spreken.

vv-ke

#3 , 30 mar 2016 16:56

Het is hier wel geen dierenforum, maar een kat elke twee weken van omgeving veranderen is ook geen goed idee hoor...

Reclame

Sofie1992
Topic Starter

#4 , 30 mar 2016 18:15

Sorry wist niet goed waar ik met mijn vraag naartoe kon.

Geen van beide wilt de kat afgeven dus enkel wisselen kan. Daarom wou ik weten of mijn vriend iets te zeggen heeft, om zo de termijn toch al te verlengen. Nu loopt alles hoe het de ex uitkomt.

eylis

#5 , 30 mar 2016 18:26

Inderdaad geen kattenforum, maar dit soort verblijfsregeling is voor een kat zeer zware stress. Daar komen zelfs gedragsproblemen van. zoek maar eens op op een dierenforum. Kies voor het welzijn van het dier. Laat het bij de ex en schaf jullie zelf een nieuw huisdier aan.

LeenW

#6 , 31 mar 2016 00:11

Je kunt nog wel de kosten aankoop terugvragen.

TheJudge007

#7 , 31 mar 2016 00:37

Inderdaad geen kattenforum, maar dit soort verblijfsregeling is voor een kat zeer zware stress. Daar komen zelfs gedragsproblemen van. zoek maar eens op op een dierenforum. Kies voor het welzijn van het dier. Laat het bij de ex en schaf jullie zelf een nieuw huisdier aan.
Er zijn idd. blijkbaar nog mensen die er geen bal van verstaan hoedat een dier, en hier specifiek een kat, in elkaar zit. Buiten zeer zeldzame uitzonderingen is dat idd. niet goed voor een kat en dienen de eigenaars minder aan zichzelf te denken maar eerder wat best is voor het dier. Ik vind het dan ook spijtig genoeg puur egoisme van de 2 eigenaars.

Kali

#8 , 31 mar 2016 10:05

Off-topic:

Dan heb ik wel zo'n uitzondering katten ...

Tijdens de week zijn ze bij mijn ouders (waar ik ook werk), en tijdens het weekend zijn ze bij mij thuis ...
Moet wel zeggen dat ze dit regime al sinds ze kitten zijn kennen en dat ze beide huizen en huishoudens kennen (en daar evengoed misbruik van maken, wetende wat ze in elk huis mogen doen).

Ze hebben er ook geen probleem mee om in hun reismandje in de auto te zitten en dergelijke (ook omdat ze dat al sinds het begin gewoon zijn).

Bij vakanties gaan ze overigens naar de cat-sitter thuis, maar deze dame kennen ze ook al sinds ze kitten zijn en ze komen daar ook al sinds ze kitten zijn over de vloer...

On-topic:

Ik deel echter wel de mening van het forum, om de confrontatie met de ex ook uit de weg te gaan, alsook dat de kat het niet 'gewoon' is om telkens van locatie te wijzigen, neem samen een nieuwe kat ... En kom desnoods overeen dat je 'opvang' bij vakantie wilt doen voor de andere kat of indien de ex er niet meer voor wil/kan zorgen.

denlowie

#9 , 31 mar 2016 11:00

Ik leer elke dag bij, ik dacht dat zo iets alleen voor honden gevraagd word, en dan nog het is toch geen kind, maar voor een kat ??

Dit heb ik nog nooit gehoord .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sofie1992
Topic Starter

#10 , 31 mar 2016 15:06

Off-topic:

Dan heb ik wel zo'n uitzondering katten ...

Tijdens de week zijn ze bij mijn ouders (waar ik ook werk), en tijdens het weekend zijn ze bij mij thuis ...
Moet wel zeggen dat ze dit regime al sinds ze kitten zijn kennen en dat ze beide huizen en huishoudens kennen (en daar evengoed misbruik van maken, wetende wat ze in elk huis mogen doen).

Ze hebben er ook geen probleem mee om in hun reismandje in de auto te zitten en dergelijke (ook omdat ze dat al sinds het begin gewoon zijn).

Bij vakanties gaan ze overigens naar de cat-sitter thuis, maar deze dame kennen ze ook al sinds ze kitten zijn en ze komen daar ook al sinds ze kitten zijn over de vloer...

On-topic:

Ik deel echter wel de mening van het forum, om de confrontatie met de ex ook uit de weg te gaan, alsook dat de kat het niet 'gewoon' is om telkens van locatie te wijzigen, neem samen een nieuwe kat ... En kom desnoods overeen dat je 'opvang' bij vakantie wilt doen voor de andere kat of indien de ex er niet meer voor wil/kan zorgen.
De kat is het ondervind er geen enkele hinder van. Ik zelf heb al twee katten, en ze komen overeen. We willen geen andere kat aankopen want zijn er aan gehecht. De kat kan ook uitrusten als hij bij ons is want krijgt stress bij de ex omdat ze een hond hebben. Naar mijn gevoel word er niet echt naar de kat omgekeken en de verzorging laat ook te wensen over. Daarom zou ik graag weten of mijn vriend er meer over te zeggen heeft. Hij durft nu namelijk niets zeggen dat ze op haar naam staat en hij bang is dat ze hem afneemt.

eylis

#11 , 31 mar 2016 15:21

Wat bedoel je in feite dat de kat "op de naam van de ex is gezet": staat haar naam op het verkoopscontract? Dan is de kat juridisch van haar en beslist ze wat ze wel of niet doet met haar bezit. Helaas kan je vriend er bitter weinig tegen inbrengen. De "omgangsregeling" die ze hem toestaat kan hij enkel accepteren. Ze kan het ook compleet weigeren. Het papier dat ze samen ondertekend hebben is een afspraak, maar geen afdwingbare zaak.

Sofie1992
Topic Starter

#12 , 01 apr 2016 07:47

Wat bedoel je in feite dat de kat "op de naam van de ex is gezet": staat haar naam op het verkoopscontract? Dan is de kat juridisch van haar en beslist ze wat ze wel of niet doet met haar bezit. Helaas kan je vriend er bitter weinig tegen inbrengen. De "omgangsregeling" die ze hem toestaat kan hij enkel accepteren. Ze kan het ook compleet weigeren. Het papier dat ze samen ondertekend hebben is een afspraak, maar geen afdwingbare zaak.
Bedankt voor je reactie, ze hebben hem samen gekocht. Mijn vriend heeft hem betaald en zij heeft de helft terugbetaald. Het zijn de papieren van de kat (zijn chip) die op haar naam staan.

eylis

#13 , 01 apr 2016 10:12

de kattenchip bewijst de identiteit en registratie (bij een commerciel bedrijf dat kattenpaspoorten afllevert) van de kat, maar niet persé de bezitter er van. Immers: iedereen zou een ongechipte kat kunnen meenemen naar de dierenarts, ze laten chippen en klaar is kees. Dat heeft de ex na aankoop van de kat door je vriend dus technisch gezien kunnen doen :-) Het ultieme bewijs van bezit is een gehandtekend verkoopscontract eventueel met het betlaingsbewijs daarbij. Dus als je vriend een electronisch betaalbewijs heeft én zelfs een verkoopscontract op zijn naam is de kat technische gezien van hem. De chip helpt bij verlies om de kat terug te kunnen laten vinden én is nodig om over de landsgrenzen te reizen. (europees dierenpaspoort) als je vriend dus een aakoopbewijs heeft en kan bewijzen die tijd ophetzelfde adres te wonen als de exvriendin, kan de ex de zaak niet hardmaken dat zij de eigenaar is. Je zou dus eingelijk bij een volgende omgangsebezoek net zo goed jullie kat kunnen houden....

giserke

#14 , 01 apr 2016 11:16

De verdeelsleutel is net als met je andere spullen. Maar je zou wel omgangsrecht kunnen vragen via de rechtbank.
Of het sop de kolen waard is, is een andere vraag.

Een nieuwe kat kopen lijkt me het eenvoudigst.

eylis

#15 , 01 apr 2016 11:37

nee giser, omgangsrecht vragen voor de rechtbank is geen goed idee: een kat is een GOED en geen menselijk wezen. En bij samenwoning gaat elk goed terug naar diegenen die de eigendomspapieren heeft.

Terug naar “Andere”