Beste allen
In mei 2014 sprong een ree! op mijn auto met het resultaat dat mijn auto perte totale verklaard werd door mijn verzekeraar AG Insurance (via Fortis). Het duurde enkele weken totdat deze beslissing door AG Ins. genomen werd.
Ondertussen deed ik beroep op mijn contactpersoon bij Fortis om na te kijken of ik recht had op een vervangwagen. Ik had namelijk een 'Multirisk'-contract, "Uitgebreide rechtsbijstand" en extra 'Top Bijstand' bovenop mijn autoverzekering en een contract Europe Assistance! Ze bevestigde dat dit het geval was en dat zij zelf initiatief had genomen om AG Ins. te contacteren en te vragen om een vervangwagen te regelen. Wat ik enorm behulpzaam vond. Na 1 uur kreeg ik telefoon van een medewerker van 'Benelux Assist' die me vertelde dat een auto gereserveerd was bij Europcar en dat ik met mijn ID-kaart en rijbewijs naar daar moest gaan. Wat ik uiteraard onmiddellijk deed.
Bij Europcar hebben ze me een contract laten ondertekenen waarop de status van de auto bij 'check-in' en 'check-out' vermeld moest worden. Op het contract, onder facturatieadres staat vet gedrukt "MAPFRE Assistencia/FULL CREDIT". De medewerkster van Europcar verzekerde me dat ik niets moest betalen en dat alles met de verzekering geregeld ging worden. Ik heb dus geen voorschot moeten betalen of geen kredietkaart moeten afgeven. Ook toen ik de auto terugbracht (30/05/2014) heeft de medewerker gezegd dat "alles in orde was".
In september 2015 ontving ik een dreigende brief van INTRUM met de melding dat ik Europcar geld verschuldigd was! Dus na ongeveer 1 jaar en 4 maanden na de levering van 'diensten'. Ik had nooit een factuur ontvangen van Europcar: ik was in november 2014 verhuisd en blijkbaar heeft Europcar pas op 24/07/2015 de factuur opgesteld: 1 jaar en ongeveer 2 maanden nadat ik de wagen terug had gebracht. En waarschijnlijk omdat ze een deel van de kosten niet teruggekregen hebben van AG Insurance/Benelux Assist/MAPFRE Assistencia. Voor alle duidelijkheid gaat het volgens de factuur (waarvan ik pas in januari 2016!!! een kopie gekregen heb via Intrum) niet over de totale kosten van de huur. Het gaat over een optie "GoZen" die volgens de medewerkster van Europcar ook betaald ging worden door de verzekering).
Ik heb in september 2015 onmiddellijk gebeld met Intrum en op hun advies direct een gedetailleerde e-mail gestuurd met een kopie van het contract waarop duidelijk vermeld is dat ik niet hun tegenpartij ben voor de facturatie. Pas in januari 2016 stuurde Intrum me een e-mail met een kopie van de factuur van Europcar. Ik belde opnieuw en eiste een antwoord op mijn vragen en opmerkingen. Men vertelde dat het dossier on hold werd gezet omdat ze nog reactie verwachtten van Europcar!
Vandaag kreeg ik een brief van Intrum zonder enig uitleg dat ik binnen 7 dagen het totaal bedrag (dus ook heel wat interesten en dossierkosten) moest betalen...
Nu weet ik echt niet meer wat ik kan nog kan doen.
- Ik moet een onterechte factuur die ik door mijn verhuis nooit ontvangen heb, betalen... anders had ik toen zeker gereageerd en had Europcar geen dossier gestart bij een deurwaarder!
- Intrum geeft me absoluut geen informatie over de reactie van Europcar... het enige wat ze zeggen is uiteraard: "betalen".
Kan ik hier nog iets aan doen?
- Was de factuur niet verjaard toen deze opgesteld was op 24/07/2015?
- De facturatiegegevens op het 'contract' (IMAPFRE Assistencia) zijn niet bindend? De vermelding "Full Credit" is ook niet bindend?
Alvast bedankt voor jullie advies.