‘Contractweigering kan rechtsmisbruik uitmaken als de vrijheid om niet te contracteren op een manier wordt uitgeoefend die kennelijk de grenzen van de normale uitoefening van die vrijheid door een voorzichtig en oplettend persoon te buiten gaat‘(Cass. C.10.0227.F,7 oktober 2011,R.W.2012-13,1181-1186,Noot JANSEN,S.,STIJNS,S.,Contractweigering kan rechtsmisbruik uitmaken).
“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in minnelijke schikking), zelfs mondeling, verzoekt, worden de partijen bij gewone brief van de griffier(vredegerecht) opgeroepen om binnen de gewone termijn van dagvaarding te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald.Art.733.Van het verschijnen tot minnelijke schikking wordt proces-verbaal opgemaakt. Indien een schikking tot stand komt, worden de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal, waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging.”(Gerechtelijk Wetboek). Deze procedure is kosteloos.
Dat arrest gaat over een zéér specifieke situatie, nl de weigering van een ziekenhuis dat reeds een contract had met een geneesheer om deze laatste hetzelfde statuut toe te kennen als de rest van de geneesheren.
Citaat:
Le refus de contracter peut constituer un abus de droit lorsque l’usage de la liberté de ne pas contracter est exercé d’une manière qui excède
manifestement les limites de l’exercice normal de cette liberté par une personne prudente et diligente.
Wat ik hier lees is dat:
1) De kwestie dient te worden geëvalueerd binnen de specifieke context van het geschil, waarbij het i.c. ging om 2 partijen tussen dewelke reeds een contractuele band bestond en de weigering om het statuut toe te kennen disproportioneel was gelet op de context.
2) Het gaat om een kennelijk, dus overduidelijke, manifeste excessieve uitvoering van het recht om niet te contracteren. De toetsingsbevoegdheid is bijgevolg m.i. slechts zeer marginaal.
Ik stel me de vraag of het bovenstaande pertinent is in het kader van een initieel, precontractueel contact tussen partijen i.v.m. een huurkwestie.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.