leidingen nutsvoorzieningen

slobo
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

leidingen nutsvoorzieningen

#1 , 11 mar 2016 17:43

In een nieuwbouw privé-appartement, dat wel reeds voorlopig werd opgeleverd, maar nog niet bewoond wordt, bevinden zich leidingen voor de nutsvoorziening van de gemeenschappelijke delen in een muur waar een televisie wordt opgehangen met een beugel.

De nieuwe eigenaar beschadigt bij het boren van de gaten hiervoor de elektriciteitsleiding en het licht valt uit in de gemeenschappelijke ruimte.

De aannemer verschaft zich enkele dagen nadien de toegang tot het privé-appartement zonder de eigenaar hiervan op de hoogte te stellen en maakt op eigen houtje de reeds geverfde muur open om de schade vast te stellen.

De leidingen bevinden zich op ongeveer 1 cm diepte vanuit de privé-ruimte bekeken en niet aan de zijde van de gemeenschappelijke ruimte.

Ik stel mij hierbij volgende vragen:

1) Mogen de leidingen van nutsvoorzieningen van de gemeenschappelijke ruimten door de aannemer aan de binnenkant van een privé-appartement gelegd worden ?

2) Is de nieuwe eigenaar aansprakelijk voor de schade aan de leidingen ?

3) Mag de aannemer zich zonder medeweten van de eigenaar toegang verschaffen tot diens appartement ?

4) Wie moet instaan voor het herstellen van de schade aan de binnenmuur van het privé-appartement ?

Weet iemand van jullie of er hierover reeds rechtspraak bestaat ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Schuppenzot

#2 , 11 mar 2016 20:24

1) Mogen de leidingen van nutsvoorzieningen van de gemeenschappelijke ruimten door de aannemer aan de binnenkant van een privé-appartement gelegd worden ?
bij mijn weten wordt dit nergens verboden. er wordt hierbij wel een erfdienstbaarheid gecreëerd. best te beschrijven in de authentieke akte.

2) Is de nieuwe eigenaar aansprakelijk voor de schade aan de leidingen ?
hij heeft ze beschadigd toch?

3) Mag de aannemer zich zonder medeweten van de eigenaar toegang verschaffen tot diens appartement ?
heeft die dan ingebroken? of heeft hij een sleutel?

4) Wie moet instaan voor het herstellen van de schade aan de binnenmuur van het privé-appartement ?
wie heeft die aannemer de opdracht gegeven?

chantika

#3 , 11 mar 2016 21:33

Ik denk dat leidingen niet zomaar overal mogen liggen. Er is een algemeen reglement elektrische installatie. Ik kon een beknopt reglement vinden maar op de eerste blz staat al dat ik niet mag kopiëren. Ik vraag me ook af hoe groot het volledige reglement is. Op blz 322 van de 413 kon in de toegelaten plaatsen vinden in de muur.

http://www.epc-platform.be/files/arei-b ... ncotte.pdf

Indien die leiding niet op een toegestane plaats loopt laat je die verwijderen. Lukt dat niet laat dan een keurig uitvoeren. Men kan elke draad opsporen.

Maar wat je niet verteld is, wat voor leiding is dit? Bovenstaande is helemaal niet van toepassing voor een bierleiding, een tv kabel of parlofoon.
Of misschien toch? Lees het eens door, ik heb geen zin.

Reclame

slobo
Topic Starter

#4 , 12 mar 2016 09:06

Bedankt voor jullie reactie,

Het gaat over elektriciteitsleidingen voor de verlichting in de traphal, de aannemer heeft blijkbaar zonder toestemming een loper waarmee hij nog in alle appartementen binnen kan. Voor de herstelling heeft niemand opdracht gegeven, hij doet dit uit eigen beweging.

Waar kunnen wij dat algemeen reglement elektrische installatie van het gebouw inzien ? of is dit voor elk gebouw hetzelfde zoals in de link ?

chantika

#5 , 12 mar 2016 09:54

De link geeft het algemeen reglement voor elektrische installatie van het gebouw. Dit moet gevolgd worden in België.

Het keuringsverslag moet je kunnen inkijken. Neem een foto van de ganse muur en stuur die op naar de keuringsorganisatie indien niet uitgevoerd zoals het moet. Wacht hun antwoord af en laat eventueel herkeuren.

slobo
Topic Starter

#6 , 12 mar 2016 12:19

Hartelijk bedankt voor de info, gaan we zeker doen !

Oude Belg

#7 , 12 mar 2016 21:18

[quote="slobo"de aannemer heeft blijkbaar zonder toestemming een loper waarmee hij nog in alle appartementen binnen kan.[/quote]

Huisvredebreuk met gebruik van valse sleutel dus. Ik zou in elk geval het slot vervangen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Aanneming”