ik ben nieuw hier op het forum, hopelijk zit ik in de juiste rubriek.
Laat ik eerst even mijn situatie schetsen.
Ik ben nu 6 maand samen met mijn Argentijnse vriendin die in Rijsel woont. Zij werkt part time en zal dit jaar haar studies afwerken, en woont nu op een studentenkamer in het huis van een ouwe knar, die daar zelf ook nog woont. Deze man heeft het niet graag dat ik zoveel langskom en al zeker niet dat ik blijf slapen. Daarom zijn we nu op het idee te komen samen te gaan wonen, ook al lijkt dat erg vroeg. Dit zou sowieso in Rijsel zijn, gezien zij hier in Europa geen auto heeft en met de metro in Lille naar het werk gaat.
Nu zit het zo dat er in Frankrijk veel websites zijn waar appartementen verhuurd worden van particulier aan particulier, waarvan de contracten binnen enkele maand opzegbaar zijn (dus geen 3-6-9). In mijn ogen lijkt dit redelijk louche.
Ik weet ook niet wat voor mij het voordeligste is of het slimste is om te doen. Ik weet zelfs niet wat legale opties zijn en wat niet.
Mijn huidig adres is nog bij mijn ouders. Ik zou eventueel dat daar kunnen laten en gewoon huur betalen aan mijn vriendin, die dan het appartement enkel op haar naam zet. Dit heeft voor zover ik weet als nadeel dat mijn woon-werkverkeer niet zal vergoed worden. Rijsel - Sint Niklaas is toch al een eindje om de kosten zelf te dragen, maar op zich zie ik dat wel zitten want dat doe ik nu eigenlijk ook al. Ik weet overigens niet of mijn baas daar verplicht in is dit sowieso te vergoeden?
Deze optie is natuurlijk ook zeer riskant van haar kant, gezien het voor haar onhaalbaar is het appartement alleen af te betalen. Ik weet van mezelf dat ik niet de persoon ben die iemand in de steek zal laten, maar vanuit haar standpunt is dat natuurlijk niet zo vanzelfsprekend.
Ik zou ook mijn adres kunnen veranderen naar het buitenland, maar ik weet helemaal niet wat daar bij komt kijken (kosten/acties bij het veranderen zelf, belastingen, ...).
Andere voorstellen zijn steeds welkom. Hopelijk kan jullie kennis mij hierbij helpen

Jonas.