deel tuin buren overkopen

trump
Topic Starter

deel tuin buren overkopen

#1 , 15 feb 2016 15:42

Ik overweeg een bod te doen op een deel van de tuin van mijn buren. Ik heb enkel vragen hieromtrent:

-Met welke kosten moet ik rekening houden bovenop de aankoopprijs? Notaris, landmeter,....? Iemand een idee tot hoeveel deze zouden oplopen?
-Is het zomaar toegestaan om een deel tuingrond van het naburige perceel te kopen en samen te voegen bij het eigen perceel? Is er bepaalde regelgeving/wetgeving waarmee rekening moet gehouden worden?
-Het naburige perceel is een appartement met 2 eigenaars. De tuingrond is eigendom van 1 eigenaar. Moet die andere dan ook akkoord zijn? Zijn aandeel in het geheel wordt verhoogd, aangezien er een deel van de eigendom van 1 van de eigenaars verkleind door de verkoop. Zijn hier ook kosten of andere addertjes onder het gras?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 feb 2016 16:12

Is gewoonlijk een dure operatie. Heb jaren geleden eens 3 m² tuingrond aangekocht van mijn buur om een nieuwe garage van voldoende breedte te kunnen bouwen. Door de landmeter en notariskosten (+ aankoopprijs grond aan normale waarde) zijn dit zeeeeer dure m² geworden (bijna het tiendubbele van de normale kostprijs) maar ik heb nu wel een degelijke garage.

trump
Topic Starter

#3 , 15 feb 2016 16:38

Ja dat het een dure grap zal worden (al ze er al mee akkoord gaan), dat weten we. We willen een goed bod doen... dat idd hoger ligt dan de werkelijke waarde. Maar... ik heb geen goed beeld van alle bijkomende kosten. Hoeveel zal de landmeter kosten, hoeveel zal de notaris kosten. Zijn er nog andere kosten waar ik mee moet rekening houden?
En op mijn 3e vraag zou ik ook graag een antwoord hebben. Zitten er addertjes onder het gras door het feit dat die grond deel uitmaakt van een pand dat gesplitst is tussen 2 eigenaars? De grond is dus eigendom van 1 eigenaar... maar door het verkopen van een deel zou zijn aandeel in het geheel wel verkleinen neem ik aan? Zijn daar eventueel nog kosten aan verbonden? Moet die andere eigenaar akkoord gaan? etc...

Reclame

mava105

#4 , 15 feb 2016 19:46

Kosten landmeter en notaris hangen af van kostprijs grond en oppervlakte. Gezien we dien niet kennen kan hierop geen antwoord gegeven worden.
Verkoper is ofwel eigenaar ofwel mede-eigenaar. In het eerste geval kan hij verkopen zonder met anderen rekening te houden, in het 2de geval kan hij niet verkopen zonder het akkoord van de andere mede-eigenaar, en /of VME. Indien er aandelen of comiteiten mee verbonden zijn is het een mede-eigendom. Daar komen dan nog kosten bij voor het aanpassen van de basisakte.

trump
Topic Starter

#5 , 16 feb 2016 14:40

Het zou om een 100 vierkante meter gaan.
Hoe het pand is in 2 gesplitst, tussen 2 eigenaars. Is er dan zowiezo een VME?

johanhe

#6 , 30 jan 2017 12:21

Inderdaad vrij duur net een deeltje gekocht. Het gaat om 6a7 vierkante meter verbreding van een oprit.
De afspraak: ik draag alle kosten die erbij komen kijken. De buurman verkoopt zijn huis.

Mooie afspraak ik betaal 500€ voor het stukje grond.

Landmeter gezocht voor dit stukje kostprijs 400€ exl BTW (Goedkoopste prijsopgave van verschillende landmeters duurste was 1100)
OK geen probleem laten opmeten.

Het huis staat te koop dus moet er ook een plan van opmeting en splitsing zijn. Ik draag de kosten dus opnieuw landmeter gezocht. Landmeter had dit niet vermeld wist nochtans dat het te koop stond en dat ik alle bijkomende kosten droeg. Opnieuw landmeter laten komen kost 700 exl BTW (dit hoeft enkel als de afgesplitste grond tot 2 jaar na data verkocht zal worden) Dit is een addertje voor de verkoper dus.

Notariskosten lopen op tot 1550€ zie https://www.notaris.be/rekenmodules/aankoop

Immokantoor die de verkoop van het huis doet wil ook een deel van de koek 200€

Totaal dus geen 500 maar 3581€

Dus een mooi praktijkvoorbeeld van de kosten.
Ik betaal dus 531€ per vierkante meter. ipv de 74€ per m2 die de eigenaar krijgt.

Terug naar “Kopen”