Aankoop van namaakproduct: gevolgen?

Lauke
Topic Starter

Aankoop van namaakproduct: gevolgen?

#1 , 24 jan 2016 20:23

Goedenavond,

Ik heb onlangs een PSG namaak tenue gekocht op aliexpress zonder echt te beseffen wat de gevolgen hier van konden zijn.
Ik heb nu een hele bundel gekregen van de douane waarin staat dat ik 10 dagen de kans heb op bezwaar aan te tekenen of het wordt vernietigd. Ik zal zeker nog van hun horen.
Ik ga (stilzwijgend) akkoord met de vernietigen want indien ik bezwaar aan teken kan er een rechtszaak tegen me ingeleid worden.
Er is ook nog een pagina bij waar ik op basis van arikel 203 van de Algemene Wet der Douane en Accijnzen volgende gegevens moet doormailen: trackingnr, dossiernr, website, gebruikersnaam verkoper, e-mail verkoper, kostprijs, betalingswijze.
Nu zijn mijn vragen:
- wat gebeurt er indien ik deze gegevens niet doormail?
- ga ik nog een boete hiervoor krijgen of blijft het bij een waarschuwing? Zo ja, hoeveel zal de boete bedragen?

Alvast bedankt voor de hulp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 24 jan 2016 21:32

Beter alles doorgeven zoals er word gevraagd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW

#3 , 24 jan 2016 21:53

Elke inbreuk met betrekking tot namaakgoederen en door piraterij verkregen goederen kan bestraft worden met:
- een gevangenisstraf van 3 maanden tot 3 jaar
- een geldboete van 500 euro tot 500.000 euro
-de verbeurdverklaring en vernietiging van de in beslag genomen goederen.

Reclame

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#4 , 25 jan 2016 08:51

Art. 203.§ 1. De importeurs, de exporteurs en alle andere personen die rechtstreeks of onrechtstrkeeks bij de invoer of de uitvoer van goederen belang hebben, zijn gehouden, op elke vordering van de ambtenaren der douane en accijnzen met ten minste de graad van adjunct-verificateur, zonder verplaatsing, inzage te verlenen van hun factuurboeken, facturen, kopieën van brieven, kasboeken, inventarisboeken en alle boeken, registers, documenten en correspondentie betreffende hun handels- of beroepsactiviteit, waarvan het overleggen noodzakelijk wordt geacht. Evenwel wat betreft de kredietinstellingen, de bankiers en de wisselagenten, kan de mededeling van vorenbedoelde stukken slechts worden gevorderd mits een bijzondere machtiging van de directeur-generaal der douane en accijnzen.
[De bepalingen van artikel 201, § 2, lid 2, zijn van toepassing.] <W 1993-12-27/47, art. 40, Inwerkingtreding : 01-01-1994>
§ 2. Die ambtenaren mogen ook afschrift nemen van de documenten en correspondentie of ze behouden, wanneer ze een inbreuk inzake douane of accijnzen bewijzen of tot het bewijs ervan bijdragen. Van de behouden stukken maken ze een inventaris op en zij bezorgen een door hen ondertekend afschrift daarvan aan de eigenaar of de houder.
[Wanneer de in het vorige lid bedoelde [1 documenten]1 door middel van een geïnformatiseerd systeem worden bewaard, hebben de ambtenaren het recht zich [1 kopieën]1 van die [1 documenten]1 te doen overhandigen onder de door hen gewenste vorm.] <W 1993-12-27/47, art. 40, Inwerkingtreding : 01-01-1994>
§ 3. Overtreding van het bepaalde in § 1 en belemmering van de uitoefening van de in § 2 aan de ambtenaren verleende rechten, worden gestraft met geldboete van [25 EUR] tot [250 EUR].

Te vermenigvuldigen met de opdeciemen. Ditr slaat enkel op de weigering de gegevens te verstrekken aan de douane, niet op de inbreuk zelf.

Afgezien daarvan zal u vermoedelijk nog een boete krijgen én moeten opdraaien voor de vernietigingskosten.

Zal een duur tenuetje worden. Niet betalen = rechtszaak en dat wil u niet want wat de kost ook is indien u tot een schikking komt, het zal een cadeau lijken in vergelijking met hetgeen u dient te betalen bij veroordeling.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Consumenten Koop”