Verzaken verantwoordelijkheid aannemer

Bart 28
Topic Starter

Verzaken verantwoordelijkheid aannemer

#1 , 14 jan 2016 02:29

Beste,
Wij hebben tijdens 2015 een nieuwbouwwoning opgetrokken.
Uiteraard komen daar ook dakwerken bij te pas.
Niettegenstaande wij zeer tevreden waren met de geleverde werken van deze man, bleven wij met een lek zitten in het plafond, onder een plat dak.
Reden van deze lek was ons aanvankelijk niet duidelijk, en daarom hebben we de architect, aannemer metselwerken en dakwerker uitgenodigd voor een controle van hun werken.
Niemand vond dat hij schuld had aan het probleem, en zodoende moesten wij een lekdetectie-bedrijf aanstellen om het nodige onderzoek te voeren.
Dit uiteraard na gezamelijk akkoord met desbetreffende aannemers en de architect, met overeenkomst dat de "schuldige" een oplossing zou bieden, en de factuur van de lekdetectie zou betalen.
Na controle van de lekdetectie bleek er een fout te zitten in de afvoer van het platte dak.
De dakwerker heeft dit probleem opgelost, al was hij niet overtuigt dat het probleem bij hem zat.
Na bewerking door de dakwerker was het probleem met de lek verdwenen.

Uiteraard komt er dan het probleem: protest om de factuur van de lekdetectie te betalen wegens geen bewijs dat dat nu precies het probleem zou geweest zijn.
Dakwerker probeert op alle manieren en uitvluchten de verantwoordelijkheid te ontlopen...ook na verschillende gesprekken.
Wat is een juiste volgende stap?
Kan ik hem een tegenexpertise laten maken indien hij blijft twijfelen?
Moet ik verdere stappen ondernemen om hem op de verantwoordelijkheid te wijzen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 14 jan 2016 05:33

is dat akkoord geschreven?

Xenophon

#3 , 14 jan 2016 07:55

Indien het akkoord dat de 'schuldige' partij de kosten op zich zou nemen van de lekdetectie bewijsbaar (dus vermoedelijk geschreven is, zoals JPV vraagt) dan beschikt u normaliter over genoeg materiaal om de dakwerker in gebreke te stellen en desnoods betaling te vorderen. In dat geval dient u absoluut niet mee te gaan in debatten die de verantwoordelijkheid nogmaals in vraag stellen.

Als het akkoord niet bewijsbaar is dan zit u vermoedelijk met een probleem en dient u te evalueren of het de moeite loont door te zetten; dat zal o.a. afhangen van het bedrag waarover we praten; indien het een paar 100 EUR is zou ik het persoonlijk laten vallen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Terug naar “Aanneming”