Huis gekocht, erfgenaam wil inboedel niet verwijderen

badmuts
Topic Starter
Berichten: 3

Huis gekocht, erfgenaam wil inboedel niet verwijderen

#1 , 05 jan 2016 22:48

Beste,
Eind augustus bij notaris de akte getekend voor aankoop huis.
Een termijn van 3 maand, in de akte bijgezet, voor verhuis en leegmaken van de woning. ( oude alleenstaande vrouw op zoek naar een geschikt rusthuis)
Een kleine maand later overlijdt de vrouw in het rusthuis, waar ze juist verbleef.
De erfgenaam van de inboedel is op de hoogte dat hij het pand moet leeg maken.
Notaris belde mij voor een kopie sleutel te geven aan erfgenaam. kon anders niet binnen voor leeg te maken.
Pand zou volgens de verkoop akte leeg zijn op 03/12/15.

Dus de erfgenaam wil de inboedel niet verwijderen, reageert niet op tel en sms.
heb al met verschillende gsm nrs gebeld, neemt gewoon niet op.

Wat kunnen we doen, 1 . via het vredegerecht 2. advocaat nemen 3. inboedel in container kieperen.
Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 05 jan 2016 22:50

Mogelijks heeft die erfgenaam de erfenis verworpen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 05 jan 2016 23:33

Mogelijks heeft die erfgenaam de erfenis verworpen.
Dan zou de notaris niet gebeld hebben voor een duplicaat van de sleutel.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 06 jan 2016 10:07

Als je kan, wacht je het verstrijken van de afgseproken 3maandsperiode af: vraag de sleutels terug aan de notaris; Neem contact op met Kringloopwinkel of andere soortgelijke dienst en laat het pand leeghalen. Dat doen ze gratis en dan is het boeltje ook weg.

k.b.
Berichten: 876

#5 , 06 jan 2016 10:35

De kans op verwerping lijkt mij toch eerder klein ... gezien er recentelijk toch wel geld is ontvangen uit de verkoop van deze woning.

k.b.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 06 jan 2016 12:31

Stuur een AS om eraan te herinneren dat de verkoopsvoorwaarden bepaalden dat de woning LEEG verkocht wordt, dat hij als erfgenaam in de rechten en verplichtingen van de erflater treedt (in de veronderstelling dat hij de erfenis aanvaard heeft), hij nog 10 dagen tijd heeft dit te doen of u anders op zijn kosten zal laten overgaan tot de ontruiming van de woning. Doe dat dan gewoon via de kringloopwinkel of een andere methode en recupereer eventuele kosten. Uw akte volstaat in principe indien er in bepaald staat dat indien de woning niet leeg is, u deze mag laten leegmaken.

(en verander de sloten uiteraard)
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

badmuts
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 06 jan 2016 12:45

Bedankt ,

Een clausule uit de akte,
Toutefois, les héritiers et représentants du VENDEUR auront un délai de trois mois à compter de son décès, pour enlever les meubles et objets mobiliers lui appartenant, qui se trouveront alors dans les locaux vendus, et ce, sans indemnité.

Vertaald door google, Echter, de erfgenamen en vertegenwoordigers van de verkoper zal binnen drie maanden na zijn dood, de meubels en de beweegbare objecten die tot hem, die zich vindt in de verkochte panden, en zonder vergoeding te verwijderen.

De vrouw is overleden op 03/10/15 dus 3 maand erbij is 03/01/16.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#8 , 06 jan 2016 12:56

De voorzichtige notaris zou er bij gezet hebben dat indien deze termijn niet werd gerespecteerd u alles op hun kosten mocht laten verwijderen.

Wanneer is die clausule er overigens in gezet? Indien ik dit lees en het in de akte stond vóór het overlijden dan hebt u zich ertoe akkoord verklaard om alles daar te laten staan tot de verkoper overleden was en daarna 3 maand te geven voor de vrijmaking. Nog een geluk voor u dat ze geen 110 is geworden in dat rusthuis vermoed ik. Het leest ook als een nederlandstalige notaris die een akte in 't FR opgesteld heeft maar dit terzijde.

Indien u enig probleem met de erfgenamen voorziet of kosten wil kunnen recupereren, best via de vrederechter gaan. Anders de kringloop en weg ermee.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

badmuts
Topic Starter
Berichten: 3

#9 , 06 jan 2016 20:48

@Xenophon, bedankt, wij hadden deze clausule niet goed begrepen, een geluk met een ongeluk.
Het was een waalse notaris, hij zal een Ned akte vertaald hebben zeker. Kwilde nog laten vertalen int Ned, zoveel regels zoveel Euries... en ja we hadden ze nodig. dus met de gedachte ik ken Frans, Frans kent mij wel ...
Bedankt,

Milo72
Berichten: 1016

#10 , 14 jan 2016 15:53

even off topic: ik zou persoonlijk NOOIT een akte tekenen in een andere taal dan het nederlands, zonder beëdigde vertaling. Ok, dat kost redelijk wat, maar iets tekenen zonder te weten wat u tekent, kan VEEL meer kosten.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 jan 2016 16:17

Heb je nergens een ruimte zoals een garage, waar je alle inboedel bij elkaar kan zetten / stapelen, in afwachting van volgende stappen? Om die manier kan je toch al de ruimtes leegmaken waar jullie eventueel al werken willen uitvoeren en dergelijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Kopen”