Deurwaarderskosten, betalen of niet?

Sianna
Topic Starter

Deurwaarderskosten, betalen of niet?

#1 , 04 jan 2016 14:40

Hoi,

Wegens omstandigheden ben ik een rekening van het ziekenhuis uit het oog verloren. (dom, ik weet het). Ondertussen had ik een aanmaning gekregen via een deurwaarder. Te betalen:

- de ziekenhuisfactuur (27.30 euro)
- laattijdigheidsinteresten (0.28 euro)
- administratieve kost deurwaarder (40 euro)

De rekening van het ziekenhuis + de laattijdigheidsinteresten heb ik betaald op het rekeningnr van het ziekenhuis van zodra ik de aanmaning binnenkreeg.

Ben ik verplicht om die deurwaarderskosten te betalen aub?
Ik weet, dat als het om een incassobureau gaat, ze die kosten niet mogen aanrekenen. Maar dit gaat om een deurwaarder, weliswaar heeft hij geen vonnis, maar toch.

Dank op voorhand!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 jan 2016 17:59

Was dat een ingebrekestelling (brief) door een deurwaarder in het kader van minnelijke invordering? Stond volgende zin erin?

'Deze brief betreft een minnelijke invordering en geen gerechtelijke invordering (dagvaarding voor de rechtbank of beslag).'

Kijk na wat er in uw overeenkomst met de schuldeiser (het ziekenhuis) staat ivm kosten bij laattijdige betaling en voor de minnelijke invordering. Indien daarvoor niets expliciet voorzien is dan mag de deurwaarder daar geen bijkomende kost voor aanrekenen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Sianna
Topic Starter

#3 , 14 jan 2016 21:10

Die zin stond er inderdaad in en in de voorwaarden staat inderdaad dat er een minimumkost is van 40 euro. Dus ik heb maar braaf betaald.

Dank je wel voor de raad!

Reclame

Terug naar “Andere”