Uithuiszetting

Natan
Topic Starter

Uithuiszetting

#1 , 03 jan 2016 19:56

Geachte,

Doordat ik niet op tijd juridische eerstelijnsbijstand kan krijgen zet ik mijn vraag op dit forum.
Enkel mensen met een actieve functie in de juridische wereld kunnen mij helpen.
Ik zal de situatie zo beknopt en duidelijk mogelijk proberen weer te geven.
Ikzelf ben volgende maand 19 jaar. Door allerhande ruzies en conflicten wordt ik uit het huis gezet.
Mijn situatie de afgelopen maanden ging als volgt.
In juni ben ik afgestudeerd aan het middelbaar in humane wetenschappen. Ik was nogal vrij schoolmoe en ben daarom maar aan een vaste job begonnen. 2 maanden heb ik vast gewerkt en begin September begon de hunkering naar meer kennis terug toe te nemen, dus heb ik ontslag genomen.

Ik ben aan een bachelor aan de hogeschool begonnen, dit was niet echt mijn ding en ging niet echt in op mijn verwachtingen.
Ik heb me uitgeschreven omdat ik besefte dat een universitaire studie (agogiek), me beter zou liggen omdat dit meer aansloot aan mijn studies in het middelbaar en omdat mijn interesse hiervoor een stuk groter is. Het lijkt me verstandig dat ik pas in september aan deze studie begin. Daarom dat ik nu voor een 7tal maanden ga werken.

Dus: ik zonder werk, mijn moeder wilt me uit het huis.

Een week geleden is de deurwaarder langs geweest met een uitnodiging voor een proces voor de vrederechter. Dit proces zal op woensdag 06/01/16 doorgaan. Helaas kan de vrederechter geen vonnis vellen waar de uitkomst van is dat ik thuis kan blijven wonen, aangezien het huis van mijn moeder is. Maar ze zou wel nog onderhoudsplichtig moeten zijn dan. MAAR. de relatie is niet op en top en mijn vader heeft mij een half jaar geleden een contract laten tekenen waar voorwaarden instonden om te mogen studeren... Ik heb me er niet aan gehouden, dus misschien zijn mijn ouders niet meer financieel verantwoordelijk voor mij. (ze hebben me (gedwongen, want anders mocht ik niet studeren) kansen gegeven).

Mijn uiteindelijke vraag:

Ik heb 2 jaar als minderjarige jobstudent gewerkt.
Tijdens deze 2 jaar moest ik het eerste jaar 90 procent afgeven thuis. En het tweede de jaar 80 procent.
Dit omdat mijn vader toen op pensioen ging en ik de alimentatie moest aanvullen met mijn loon. Mijn ma werkt ook half-tijds dus dat vonden ze normaal. Ik heb dit uitgerekend, en dit komt op zo'n 5171.45 euro dat ik heb afgestaan.
Hiermee zou ik mijn huur en mijn studies hebben kunnen betaald volgend jaar.
Kan ik dit terugvorderen van hun? Ze hebben toch het recht niet om dit te vragen?
Als dit kon zou ik gerustgesteld zijn voor een tijdje aangezien ik een beursstudent ben en ik dus een verminderde inschrijvingsprijs moet betalen. Ik misschien nog een beurs krijg volgend jaar en een verminderd kotgeld moet betalen. Hierdoor zou het geld dus vooral naar huur en onderhoud kunnen gaan

Kan iemand hier een antwoord op formuleren?

Met vriendelijke groeten,
.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding