Fout om in CSR te gaan?

kuku
Topic Starter

Fout om in CSR te gaan?

#1 , 18 dec 2015 11:35

Kan de bank me verplichten een csr aan te gaan terwijl dat men lening niog lopende is tot 2022 en ik correct afbetaal wat ik moet afbetalen wat ze zeiden .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 18 dec 2015 12:06

Niemand kan u dat verplichten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV

#3 , 18 dec 2015 13:12

Maar als je ooit een achterstand had op je lening, kan het wel zijn dat de lening volledig opeisbaar wordt ook al betaal je nu correct. Dan is een advies voor csr goed, maar kan het geen verplichting zijn.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 dec 2015 16:18

Kan de bank me verplichten een csr aan te gaan terwijl dat men lening niog lopende is tot 2022 en ik correct afbetaal wat ik moet afbetalen wat ze zeiden .
Ik kan me niet voorstellen dat een bank u adviseert (want zoals gezegd: verplichten kan men niet) in CSR te gaan, als je uw lening steeds correct afbetaald hebt en je geen andere schulden bij die bank hebt? Wat geeft de bank op als aanleiding voor die vraag?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#5 , 18 dec 2015 17:47

De bank zou haar veel schade mee berokkenen, alle interesten vervallen als je in crs gaat.

kuku
Topic Starter

#6 , 18 dec 2015 21:41

ik heb een lening lopen , maar omdat ik in brug pensioen ben willen ze de volle 875 euro hebben , deze is door hun verlaagd naar 250 , vanaf mei zou ik in eerste instantie 350 , en vanaf 2017 450 en zo oplopen om de zes maand moeten betalen ,
Ik heb een eigendom dat ik ook aan het afbetalen ben dus een hyphotheek maar niet in belgie , maar nu moet ik mijn appartement verkopen , volgens hen en men zegt ook dat in crs moet gaan . Maar waar staat geschreven dat zij de leninggeld van verkoop gaat krijgen dat gaat naar de bank waar ik dat heb aangegaan in eerste instantie .
Ik heb altijd correct betaald en betaal alle maanden af , en ga zelfs akkoord met meer te betalen , je moet rekenen ik heb 1200 euro max in de maand

kuku
Topic Starter

#7 , 19 dec 2015 00:32

Kan de bank in belgie mij verplichten mijn appartement dat zeer goedkoop is in buitenland dat ik destijds aangekocht heb met hyphotheek in land van aankoop bij een bank , verplichten dat te verkopen . De bank in thuisland gaat voor en zou er evengoed niks overschieten voor hen in belgie . Ik kan alles perfect betalen weliswaar met een lagere betaling maar ik betaal , wat ik moet betalen en perfect het bedrag dat is afgesproken en wil zelfs meer betalen . Miserie is begonnen toen we beiden als overleden werden verklaard zonder bewijs . Trouwens mijn ex vriend woont in het appartement en heeft daar notabene een eigen zaak in dat pand .

JPV

#8 , 19 dec 2015 06:28

kuku, je teksten zijn héél onduidelijk geschreven.

Uit je vorige posts begrijp ik dat je een niet-hypothecaire lening bij een kredietinstelling (voor gewone schulden) hebt waarover een afbetalingsplan loopt (die 250 => 450 euro?). Dat betekent dat je waarschijnlijk ooit al iets niet correct afbetaald hebt. Dan kan het zijn dat ze het afbetalingsplan zélf kunnen herroepen wanneer de bank dat wil. Op dat moment moet je het volledige leningsbedrag in 1 keer afbetalen. Kan je dat niet, dan kan de Belgische bank beslag leggen op AL je bezittingen. Zowel de Belgische als je buitenlandse bezittingen.

De andere lening is een lening in Spanje met een hypotheek op een Spaans appartement. Dat betekent dus als de Belgische bank beslag legt op al je bezittingen, dat Spaans appartement ook verkocht kan worden. Het klopt dat de spaanse bank dan een voorrecht heeft door die hypotheek en eerst die bank uitbetaald zal moeten worden. Of die waarde lager is dan de hypotheek, maakt op zich niets uit: de Belgische bank mag eisen dat dit verkocht wordt als ze er beslag op leggen. Dit bvb gewoon al om druk te leggen op het correct afbetalen van je Belgische schulden.

Op geen enkel moment kan men je een collectieve schuldenregeling opleggen, men kan je echter wel quasi volledig pluimen als je geen CSR wil. De lijst met zaken waar ze geen beslag op kunnen leggen is relatief klein.

kuku
Topic Starter

#9 , 20 dec 2015 10:45

Belgische bank - Daar heb ik een lening lopen . Ik heb deze jaren terug aangegaan toe ik nog werkte . Ik ben op brug pensioen gezet , en ze hebben het bedrag van 800 euro ongeveer verlaagd naar 250 euro . Ik heb deze altijd correct betaald , ik heb daar alle bewijzen van . Nu willen ze dat verhogen naar 350 , zes maand later naar 450 enz... , waar ik mee akkoord ga . Maar ze willen dat ik wel in CSR ga wat ik niet wil , ik betaal wat ze vragen , en correct ook nog . Tevens willen ze dat ik mijn appartement verkoop , dat is het enige dat ik heb .

Goed wetende dat ze destijds mij en men partner hebben als overleden verklaard he dezelfde ban , en dat ze nog tal van andere zaken hebben gedaan die niet door de beugel kunnen , maar wat kan je eraan doen .

sloeberken

#10 , 20 dec 2015 11:05

Die bedragen zijn dat u maandelijkse afbetalingen, over welke som gaat dit in feite.
Een bank die u de raad geeft in crs te gaan is vrij abnormaal.

Xenophon

#11 , 20 dec 2015 12:30

Hebt u altijd correct betaald en nooit een afbetaling gemist?

Heeft de bank schriftelijk haar akkoord gegeven tot de herstructurering van de lening en het verlagen van de maandelijkse betaling naar 250 EUR?

Indien beide bovenstaande vragen met ja worden beantwoord dan kan men dat bedrag niet éénzijdig verhogen. Zoals sloeberken aanhaalt: het is niet in de bank haar belang om u in CSR te duwen, daarmee doen ze zichzelf pijn.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

kuku
Topic Starter

#12 , 20 dec 2015 15:45

Ik heb steeds correct betaald .

Enige probleem is dat de bank ons ooit beiden overleden heeft verklaard , dan is alles effe geblokkeerd geweest .

Maar voor de rest betaal ik alles correct af , in october heb ik nog gebeld i.v.m. de lening , en toen zei dossier beheerder geen zorgen te maken . nu 2 maanden later is het zover .

kuku
Topic Starter

#13 , 20 dec 2015 15:46

En de mindere afbetaling heb ik allemaal op e mail staan . Dat is toch een bewijs dat ze akkoord zijn gegaan , ik heb daar ook nog ander document van

JPV

#14 , 20 dec 2015 21:34

kopieer/plak die mail eens naar hier (namen enzo kan je verwijderen)

kuku
Topic Starter

#15 , 28 dec 2015 06:43

Als ik in belgie nu lening heb . Maar ik betaal deze wel correct af met de bdragen die zijn afgesproken . En als ze zeggen 100 euro per maand meer dan doe ik dat ook . Mag de bank dan mij zeggen dat ik mijn appartement moet verkopen in buitenland . En kunnen ze daar beslag op leggen terwijl ik eigenlijk in orde ben .
Appartement is met een buitenlandse lening belgie zit daar voor niks tussen .

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”