Allen,
Situatieschets:
BVBA bestaat 13 jaar. Ik ben 100% aandeelhouder. Mijn echtgenote zaakvoerder sinds 1 jaar. Zelf ben ik geen zaakvoerder sindsdien.
De schulden lopen op en kunnen niet meer terugbetaald worden, daarom beslissen we de boeken neer te leggen.
Er zijn diverse schulden (leveranciers, bank, etc). Bij 1 bank is er een borgstelling. Bij de andere niet.
Boekjaar eindigt steeds op 30.09
Volgende vragen dringen zich op:
- Kan ik om mijn echtgenote van alles te vrijwaren nog terug zaakvoerder worden en daarna de boeken onmiddellijk neerlegen?
- Borgstelling bank dienen we terug te betalen. Kan de andere bank ons hierop aanspreken ?
- Boekjaar is geeindigd op 30.09. Q3/2015 is dus nog niet in orde met de papieren. Ook de balans is nog niet af, wettelijke termijn is tot 31/3/2016.
Boekhouder wil deze niet meer afwerken om reden van niet betaling. Schept dit een probleem ?
- Komt de currator aan huis, er is geen activa meer, en de zetel is gewoon bij ons thuis.
- Kan ik zelf de boeken neerleggen, mits volmacht van de zaakvoerder, mijn echtgenote ?
- Kan ik verder de zaken regelen met de curator ? of dient de zaakvoerder dit te doen?