broer als meewerkende vennoot in onderneming ouders. Gevolgen?

Janneman83
Topic Starter

broer als meewerkende vennoot in onderneming ouders. Gevolgen?

#1 , 12 dec 2015 23:36

Mijn vader heeft een onderneming in de transport. Ik heb 5% aandelen (en de vakbekwaamheid) en ben onbezoldigd/sille vennoot. Mijn broer is momenteel ook onbezoldigd/stille vennoot en heeft ook 5% van de aandelen. Mijn broer wilt nu in de zaak gaan werken als meewerkende vennoot en te zijner tijd de zaak overnemen op mijn vakbekwaamheid. Wat zijn de gevolgen voor nu en later voor mezelf omdat ik niet mee de zaak ga overnemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 13 dec 2015 18:15

Uw ouders hebben dus 80% van de aandelen. Uw broer kan meewerkend vennoot worden waarbij hij (als zelfstandige) een correct loon uitgekeerd krijgt. Om de zaak over te nemen moet hij uw ouders uitkopen (maw 80% van de waarde van de vennootschap aan uw ouders betalen. Mochten uw ouders die aandelen schenken (elk 40%) dan kies jij of je stille vennoot blijft met bv jaarlijkse uikering van een divident of dat je liever hebt dat je broer je uitkoopt. Een goede,boekhouder kan helpen bij het bepalen van de waarde van de vennootschap.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 13 dec 2015 20:08

Sirkii, ik veronderstel dat je 90% en 45%-45% bedoelt.

Reclame

Sirkii

#4 , 13 dec 2015 20:39

Oeps. Tuurlijk 90%. ;-)

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”