Hoi,
Ik zal even m'n situatie schetsen.
Einde 2013 heb ik het huis van m'n grootmoeder overgewicht en ben ik samen met vrienden begonnen aan een grote renovatie. Intern hebben we alles uitvoer huis gehaald en er zijn 2 nieuwe daken gelegd (op tweede verdiep een puntdak en op gelijkvloers rebbelt dak)
De achterbouw is voor het plaatsen van de platzak helemaal afgebroken met uitzondering van de gemeenschappelijke muren.
Einde mei 2014 komt mijn buurman me zeggen dat hij door mij waterschade heeft beginnen gekregen. We hadden beide gemeenschappelijke muren afgedekt met plastiek en vast gelegd met bakstenen en op 2 plaatsen vast genageld. Nu zei hij dat deze plastiek in zijn afvoer was terecht gekomen en hij zo water heeft binnen gekregen.
Toen hij dit is komen zeggen wat de waterschade recent. We zijn gaan kijken en op dat moment had hij al schimmel in zijn kasten staan. Ik heb toen onmiddellijk foto's genomen van deze gemeenschappelijke muur die helemaal droog was.
de vriend die me helpt met mijn renovatie gaf me het advies dit door te spelen aan de verzekering en er een expert op te zetten aangezien schimmel er niet zo snel door komt. Ik wachten op een schadeclaim en deze komt einde oktober binnen. Verzekeringsexpert komt half maart samen met de expert van de tegenpartij kijken.
Oordeel verzekering: ik ben niet aansprakelijk MAAR doordat ik bezig ben met grondige renovatie ben ik ook bezig met de stabiliteit van mijn woning en dit staat in de polisvoorwaarden dat zij dan niet tussen komen. Dus verzekering out
Buurman wil tweede expertise laten uitvoeren en mijn verzekering wil niemand meer sturen want voor hen is dit dossier afgerond.
Nu heb ik een ingebrekestelling gekregen van de advocaat van mijn buurman. Hij vraagt 10833 euro schadevergoeding en in ene keer klaagt hij ook over de afvoerpijp aan de straatkant. Mijn regenwater komt uit op zijn dak en zijn regenwater komt op zijn buurman z'n dak en dit zorgt voor overlast bij hevige regenval (dit is het eerste wat ik hierover te horen krijg).
Nu weet ik niet goed wat te doen. Ik ben alleenstaande en het heeft me al bloed zweet en tranen gekost om m'n huis, dat nog niet af is, tot hier te krijgen.
Moet ik hem betalen, iets waar ik geen schuld aan heb. 10833 euro ophoesten.
Of moet ik naar de rechtbank trekken met de kans dat ik dit verlies en waarschijnlijk wel het dubbele zal kunnen betalen en m'n huis kan verkopen want zulke bedragen heb ik absoluut niet.
Of naar de rechtbank gaan en de zaak toch winnen en mijn kosten van de advocaat betalen die wss rond hetzelfde bedrag als de schade zullen liggen...?
Kan er iemand mij hier raad over geven want ik weet echt niet meer wat ik kan of moet doen...