Ik heb het volgend probleem. Ik heb een studio die ik al jaren verhuur en het is zelfs paar jaar geleden conformiteitsaatest uitgereikt. Onlangs kreeg ik controle van Wonen Vlaanderen en ze zeggen me dat de studio te klein is! De situatie is volgende. De ruimte is 4 op 5, dus 20m2. Maar er is een hoogslaper geplaatst of mezannine - genoemd. Onder deze hoogslaper hebben we de badkamer met wc geplaatst. De woonkamer met de keuken is 15,5m2 en heeft 3m hoogte. Maar de badkamertje heeft helaas maar 2m hoogte. Bij de vorige opmetingen was de volledige oppervlakte genomen voor de berekening van de bezetting. Nu zeggen ze dat de studio is 15 m2 en de meters van de badkamer worden niet in rekening genomen omdat het lager is dan 2,20. Echter, de vorige controleurs hebben de ruimte onder hoogslaper (dus de ruimte van de badkamer) tot op plafond gerekend. Wat kan ik ermee doen??? Kan ik ergens een duidelijk antwoord erop krijgen? Waar vind ik de juridische basis ervoor?
Tegelijkertijd heb ik probleem met de kamer. Situatie is als volgt. De ruimte is 15 m2. In de ruimte is keukenblok; In dit geval de minimum oppervlakte moet 15 m2 zijn. Maar ook in die 15m2 heb ik een wc van 1m2. Dat wilt zeggen dat mijn kamer met keuken eigenijk maar 14m2 is. Douche is gemeenschappelijk. De vorige controlerus hebben die volledige 15m2 genomen voor de bezetting. Echter nu, is de wc afgetrokken! Ik lees echter dat telkens als bij de kamer keuken of badfunctie moet er 3m2 bijgeteld worden. Maar als er wc aanwezig wordt het niet meegeteld. Letterlijk staat het zo: "Een interne toiletfunctie heeft geen invloed op de vereiste minimale netto vloeroppervlakte".
Hoe kan het zijn dat een controleur interpreteert de wet zo en de andere anders? Wat kan ik ermee doen? Ondertussen zijn mijn studio's en kamers ongeschikt verklaard...