aansprakelijkheid boekhouder

Bertold
Topic Starter
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website

aansprakelijkheid boekhouder

#1 , 30 nov 2015 01:56

Geval:

Een boekhoudkantoor deed vier jaar mijn boekhouding. Ikzelf ben leerkracht binnen het dko (deeltijds kunstonderwijs) en doe mijn activiteiten als kunstenaar in bijberoep. Binnen dat bijberoep deed ik ook prestaties naar vormomzetting toe. Ik ben beeldhouwer.
twee jaar terug kreeg ik een controle van de belastingdienst. Ik diende voor twee jaar belasting bij te passen; zijnde voor 14.000€. Reden; te hoge kosten ingebracht in verhouding met winst. Na een scheiding heb ik een tijd niet gepresteerd (qua winst dan) en bleven mijn kosten blijkbaar zomaar ingevoerd. Dat lijkt me vragen om problemen en dat moet een boekhouder toch weten? Ik had ook gevraagd om kosten in verhouding met winst in te brengen.
Kan ik dit boekhoudkantoor aansprakelijk stellen voor deze wanverhouding? Het enigste wat ik deed was mijn papieren verzamelen en indienen per kwartaal. Ik mag er toch van uitgaan dat mijn cijfers op een correcte manier ingebracht worden?
Dit bedrag moest ik betalen tegen volgende heffing. Binnen het jaar dus. Daar heb ik een zware persoonlijke lening moeten voor afsluiten.
Ik vind het behoorlijk 'scheef' dat ik een fout van de boekhouder mag uitbetalen.
Kan daar juridisch iets in rechtgezet worden? Als ik een sculptuur plaats en ik maak een fout in de berekening ben ik verantwoordelijk.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 nov 2015 09:27

Als zelfstandige ben je zelf verantwoordelijk voor je boekhouding, zoals ik het hier lees geeft je maar onkosten bonnetjes af zonder zelf eens bij stil te staan is dit wel verantwoord ?

De boekhouder zijn werk is je gegevens die u zelf aanbrengt in een boekhouding te plaatsen, je boekhouder kan onmogelijk verantwoordelijk zijn voor het teveel inbrengen van kosten.

Zeker mensen in bijberoep zijn nogal geneigd om veel kosten in te brengen zoals pampers voor de kinderen en brengen dit in als papier waren voor het bureel, en dan bij controle lopen ze tegen de lamp.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin

#3 , 30 nov 2015 18:19

Hoewel je zelf verantwoordelijk bent voor de boekhouding, mag u inderdaad verwachten dat gegevens correct ingevoerd worden. Anders kan je het evengoed zelf doen. Boekhouder aansprakelijk stellen zal echter wel niet kunnen, lijkt me.

Echter, te hoge kosten ingebracht in vergelijking met de winst, dat lijkt mij weinig te maken hebben met het invoeren van transacties?

De fiscus kan kosten enkel weigeren in een aantal gevallen; de meeste gebruikte is Artikel 49. Dit artikel zegt eigenlijk dat kosten aftrekbaar zijn wanneer daar belastbare inkomsten tegenover staan. Alles is bijgevolg aftrekbaar, zolang u kan bewijzen dat deze maar (met het doel) gemaakt zijn om belastbare inkomsten te verwerven. Zoals hierboven aangehaald, een pak pampers zou bv. niet relevant zijn hé. :-)

Wat is de argumentatie van de administratie? Op welke juridische grond verwerpen ze kosten? Te hoge kosten ingebracht is sowieso geen goeie reden, lijkt me.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”