ik neem idd zelf beter een advocaat,met mijn ex praten lukt toch niet!
Toch is die weg van bemiddeling veel meer aangewezen dan die advocaten. Advocaten zijn gewoon te duur als het over "gewoon proberen praten op gang te brengen", toch is dat zeer essentieel en wordt de uiteindelijke kost/frustratie van een scheiding veel minder.
Bovendien hebben ze dat in hun universitaire opleiding weinig of niet ingeoefend om scheidende mensen terug aan het praten te krijgen.
Bemiddelaars uit de hulpverlening zijn daar veel beter in getraint en hebben meestal wel geduld en een luisterend oor voor kleine zaken die op het eerste zicht onbelangrijk zijn vanuit een juridisch invalshoek, maar vanuit een psychologische benadering wel de moeite is (vb. eens goed uithuilen, eens praten over je je er bij voelt, ...)
Gelukkig beseffen een aantal advocaten dit, maar tergelijk verliezen ze hier een groot deel van hun broodwinning omdat ze aan scheidingszaken veel verdienen. Maar hoe meer een advocaat gaat voor het belang van zijn client te verdedigen en voor zijn gelijk gaat voor de rechter, hoe groter de kans dat dit een juridische worstelpartij voor die rechter is dat het niet meer schoon is om aan te zien. Door en door intriest soms.
Dus: Je man is naar een advocaat gestapt, je kan bijna niet anders meer dan ook naar een advocaat te stappen. Toch best gezamelijk naar de hulpverlening (bijvoorbeeld CAW
http://www.caw.be) stappen, lukt dit niet zou ik toch alleen naar de hulpverlener stappen en vragen hoe je dit best aanpakt om toch tot bemiddeling te komen
RR