wagen doorverkocht na voorschot

maikelb
Topic Starter

wagen doorverkocht na voorschot

#1 , 16 nov 2015 19:55

beste lezers.

ik ben vorige week gaan kijken naar een nissan patrol. we zijn overeen gekomen over de prijs.
we hebben een papier opgemaakt dat ik 150€ voorschot gegeven heb. de wagen ga ik halen en betaal het rest van het bedrag na keuring voor verkoop.

nu sms''t de verkoper dat de verkoop niet doorgaat omdat het cilinderhoofd defect is en hij momenteel de centen niet heeft om dit te laten herstellen. (volgens mij heeft hij de wagen ondertussen. die nog steeds op het net te koop staat. voor een groter bedrag kunnen verkopen) .

nu...

ik stelde voor om de kosten die er zijn als extra voorschot van het bedrag te betalen zodat de wagen kan hersteld worden.
hij wou steeds men voorschot terug geven.

dus ...

Men vraag. is de verkoper verplicht de wagen na voorschot te verkopen aan mij of mag hij zomaar het voorschot terug geven en aan een ander verkopen voor een hoger bedrag ?

mvg en hopend op een snelle reactie. maikel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 16 nov 2015 20:04

zie artikel 1589 en 1590 BW

Art. 1589. Verkoopbelofte geldt als koop, wanneer er wederzijdse toestemming van de partijen is omtrent de zaak en omtrent de prijs.

Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

Maw:
de tegenpartij kan de verkoop nog annuleren, maar moet je dan 150 euro EXTRA teruggeven (dus 300 terug, 150 euro winst). Doet hij dat niet, dan kan je de verkoop vorderen.

Xenophon

#3 , 16 nov 2015 20:16

Wat staat er exact (woordelijke formulering) op papier ivm die keuring?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 nov 2015 20:24

Carpass aanwezig?

Terug naar “Consumenten Koop”